muy nuboso
  • Màx: 27°
  • Mín: 20°
20°

Sa Nostra exposa els «silencis latents» de vint anys de fotografies de Manuel Esclusa

La mostra recull 91 imatges de vuit sèries diferents

JOANA NICOLAU.Palma.
El centre de Cultura Sa Nostra de Palma mostra fins dia 4 de desembre una exposició retrospectiva del fotògraf Manuel Esclusa (Vic, 1952). Amb el títol de Silencis latents, s'exhibeixen noranta-una fotografies de vuit sèries representatives del treball desenvolupat entre el 1979 i el 2000.

L'artista, un dels pioners en la reivindicació de la fotografia com a art, mostra en aquest recull la seva doble faceta de registrador d'imatges i creador artístic. Dos vessants units en un tot a través del qual exposa el seu univers personal. Un món que permet alhora «establir les cracterístiques de la personalitat d'aquest autor d'una manera clara i interessant», segons el comissari de la mostra, Alejandro Catellote i que es vehicula a través de la nit, l'aigua i la llum com a elements recurrents per reproduir imatges d'iconografia urbana com a símbols de la col·lectivitat.

La mostra s'inicia amb la sèrie Venezia, que retrata els canals i els ponts d'aquesta ciutat italiana que significà el punt de partida per a Esclusa en la fotografia nocturna. Després d'aquesta col·lecció es presenten Sil·lepsis, un joc continu de llums i ombres amb predomini de la silueta humana; Naus, sèrie en què retrata fragments de grans vaixells del port de Barcelona; i Urbs de nit, a través de la qual Esclusa s'erigeix en cronista nocturn d'algunes grans ciutats com ara Madrid, Buenos Aires o la mateixa ciutat comtal.

L'arquitectura modernista de Gaudí també té el seu reflex en la mostra a través de la poètica sèrie Trencadís, mentre que Aquariana capta la fascinació dels peixos des de la nit abissal. Una de les sèries més atractives, creatives i recents és la presentada amb el títoScantac, en la qual experimenta amb la unió de la fotografia i de la ciència i presenta un seguit d'autoretrats aconseguits a través d'una màquina per a tomografies computades (TAC). L'artista, que encara no ha donat per tancat aquest recull, aprengué a emprar aquests aparells en un hospital i el resultat és sorprenent.

De manera conjunta amb aquesta col·lecció, la més recent és un mosaic presentat amb el nom d'Aiguallum i en el qual reflecteix el «moviment ensinistrat» de l'aigua a través de diferents perspectives d'un brollador. La sèrie que clou l'exposició és L'arbre, conjunt «considerat al marge dels anteriors» i en el qual introdueix el color. Hi mostra diferents imatges de prova fetes al mateix domicili pel fotògraf i que amb el pas del temps suposen un testimoni de la seva experimentació.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.