El director del Museu Guggenheim de Bilbao, Juan Ignacio Vidarte, defensà a Palma la cultura com un element dinamitzador de l'economia local, subratllant que pot afavorir el desenvolupament econòmic i la transformació urbanística, a més d'estimular la localització d'empreses en el seu entorn. Durant la seva ponència en el marc del seminari Innovació i turisme, Vidarte remarcà que perquè un museu sigui un element de desenvolupament i promoció d'una ciutat s'ha de concebre en el marc d'una «estratègia coherent». «Seria ingenu pensar que cap actuació aïllada pugui tenir efectes importants en el desenvolupament econòmic de cap ciutat», afirmà.
Vidarte xifrà en 1.073 milions d'euros l'impacte econòmic directe del Guggenheim a Euskadi, amb la qual cosa la inversió inicial realitzada en el museu s'ha multiplicat tretze pics. Els ingressos fiscals generats, que arriben a 171 milions d'euros, han permès a les institucions recuperar en menys de tres anys la inversió de llavors. El responsable explicà que de fet el Guggeheim es va concebre com «un element més» d'un procés de transformació econòmica i revitalització urbanística «que encara ara continua», i va ser una de les prioritats que es definiren per posar les bases de la transformació de Bilbao.
Així mateix, assenyalà que el «gran repte» d'aquests centres consisteix a adaptar-se a aquesta «nova funció», en el marc d'una estratègia local de desenvolupament urbanístic o turístic, oferint a més oportunitats educatives i de lleure. En el cas del Guggenheim, considerà que és tan important l'aspecte arquitectònic de l'edifici com l'oferta i la varietat de continguts.
D'altra banda, destacà que aquest museu ha rebut en set anys més de set milions de visitants, més del 90% dels quals procedeixen de fora d'Euskadi. Quant a la gestió, a través d'una fundació mixta, el director del Guggenheim ressaltà que el museu té «garantida» la seva sostenibilitat perquè s'autofinança en un setanta-cinc per cent, ja que disposa de 35 patrons privats, 135 membres corporatius i 13.800 més d'individuals.