algo de nubes
  • Màx: 20.6°
  • Mín: 12.63°

L'OAM batia amb el nom de Pedro Duque un nou asteroide de vuit km

L'astre, situat a uns 177 milions de quilòmetres, està vora Mart

JOANA NICOLAU.Palma.
L'Observatori Astronòmic de Mallorca (OAM) ha posat el nom de Pedro Duque a un asteroide. Amb aquest gest volen retre homenatge a l'astronauta espanyol que després de la missió Space Shuttle STS-95 visità el 1999 Palma i explicà de primera mà les seves experiències a l'espai a l'equip que dirigeix Salvador Sánchez. «Els dies següents a aquesta trobada ens proposarem retre algun tipus d'homenatge a l'astronauta, ja que havia aconseguit una cosa que molts aficionats a l'astronomia només hem pogut somiar, escapar de la gravetat i apropar-se un poc més a les estrelles que nosaltres observam cada dia», explicà Sánchez.

Alguns mesos més tard d'aquesta visita, el 10 d'octubre de 1999, un membre de l'equip, Jaime Nomen, descobrí aquest planetoide, batiat provisionalment com 1999 TL11(1). D'aleshores ençà, han estat necessaris quasi tres anys per obtenir una òrbita definitiva i complir amb el seu propòsit d'homenatjar Pedro Duque. L'asteroide va ser descobert en una campanya d'observació i rastreig per a la detecció de nous objectes integrada en projecte Unicorn (2). Les primeres imatges d'aquest astre es prengueren quan es trobava a uns 117 milions de quilòmetres de la terra i, en aquells moments tenia una magnitut de 17'1, més de 27.000 vegades menys luminós que una estrella de sexta magnitud, que és la més dèbil que es pot apreciar visualment.

Aquest planetoide és un component característic de l'anomenat Cinturó principal d'Asteroides. Gira al voltant del Sol a una distància que va de 2'12 unitats astronòmiques (uns 150 milions de quilòmetres) a 2'77 unitats i completa la seva òrbita quasi quatre anys. El seu diàmetre aproximat és de vuit quilòmetres.Es calcula que hi ha més d'un milió d'asteroides en el cinturó principal, la majoria d'aquests, de més d'un quilòmetre. Aquests objectes es troben entre les òrbites dels planetes Mart i júpiter. I, en aquest cas concret, l'òrbita del planetoide el situa en la zona interior del cinturó més propera a Mart, fet pel qual l'Observatori ha deduït que és un asteroide del tipus S compost primordialment per roca i ferro.

Comentaris