algo de nubes
  • Màx: 18.04°
  • Mín: 14.66°
17°

Una mostra analitza el vessant de dissenyador de l'arquitecte Josep Jujol

La Fundació la Caixa inaugura avui una exposició del gran col·laborador de Gaudí

60160
Cristina Mendoza, Guillem Pont i Jaume Martorell, ahir a la Caixa.

L'arquitecte Josep Maria Jujol (1879-1949) va ser un dels col·laboradors més importants d'Antoni Gaudí i un dels artistes que varen obrir l'arquitectura a la modernitat. Ara, la Fundació la Caixa presenta l'exposició Jujol, dissenyador, en la qual mostra la faceta no tant d'arquitecte com de creador de mobles, objectes litúrgics o elements d'ús quotidià. La mostra s'inaugura avui, a les 20.00 hores, i romandrà oberta fins el 10 de novembre.

Jujol va ser un dels arquitectes que va col·laborar amb Antoni Gaudí a la reforma de la catedral de Palma, impulsada pel bisbe Campins. Encara que és difícil delimitar quines són totes les creacions de Jujol, se li atribueixen els treballs de ceràmica, les cadires del cor i la reforma d'algunes de les finestres per donar una sensació visual de major obertura. La seva col·laboració amb Gaudí es pot sintetitzar, segons paraules de la directora del Museu d'Art Modern de Catalunya (MAMC), Cristina Mendoza, que va presentar l'exposició, en una frase que habitualment utilitzava Gaudí: «Faci, faci, senyor Jujol, que el que faci estarà ben fet».

L'exposició que es mostra a Palma no aprofundeix en la feina que va realitzar a la catedral de Palma i només mostra un dibuix preparatori del baldaquí, que és la primera vegada que s'exposa. Malgrat això, recullen sis àmbits que permeten de fer un recorregut per la tasca com a dissenyador d'aquest artista. Jujol, dissenyador, la primera gran exposició antològica que es dedica a aquest àmbit, està formada per un centenar de peces, la majoria del període que va entre 1906 i 1926, el seu millor moment malgrat que no obvia altres èpoques.

El primer àmbit és el que recull els seus inicis i les seves col·laboracions amb Gaudí, un treball que es va traduir en una admiració mútua i que influirà molt en la trajectòria de Jujol. Un altre àmbit fa referència a les seves feines amb forjat i un tercer a la seva relació amb Pere Mañach, que es va convertir en bon amic i client. El quart àmbit es refereix al mobiliari i a les seves peces en fusta, que inclou una bona quantitat d'objectes, la majoria inèdits, provinents del domicili particular de Jujol i del seu estudi. L'últim àmbit es refereix a l'«esperit franciscà» de l'artista. «Jujol es va convertir en un paradigma de l'avantguarda, a la qual va arribar a través de la religió i de l'estudi dels Evangelis», va dir Cristina Mendoza.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.