Antonio Isasi-Isasmendi, realitzador nascut a Madrid el 1927, ha estat capaç d'estrenar una pel·lícula a Nova York en 48 sales i de dirigir noms com Jack Palance o Karl Malden. Va ser un fill de la guerra i a punt va estar de ser enviat a Rússia. En lloc d'això es va ficar en un cine a vendre caramels per treure endavant la família. Sense trepitjar mai un col·legi, va conèixer els racons del cine i ho aprengué tot del setè art des de dins.
"Us agrada el cine que s'està fent actualment a
Espanya?
"Està molt bé, encara que hi ha potser massa
saturació. El nostre cine ens costa moltíssim i no tenim un mercat
a fora. De les 80 pel·lícules que es fan a l'any, tres tenen èxit i
en funcionen 10.
"Potser per aquesta qüestió Europa necessita protegir el seu
cine subvencionant-lo davant el d'Estats Units?
"Els Estats
Units són els inventors del cine i les seves pel·lícules no
necessiten subvenció. Tenen una potència de difusió tan important
que el de menys és el que costa la pel·lícula. A Europa han fet
falta sempre subvencions per poder competir amb el nord-americà i
això que consider que el cine europeu és molt més interessant.
Allà, en general i llevat de meravelloses excepcions, es fa un cine
com de broma.
"Era molt complicat fer cine els seixanta?
"Nosaltres passàvem dues censures. Una era la censura del guió, amb
la que donaven el cartró de rodatge que era imprescindible per
aconseguir pel·lícula o poder situar la càmera en algun lloc. I
després quan rodaves necessitaves el cartró d'exhibició, que era
obligatori aconseguir sota pena de tancar el cine. Qualsevol tema
que tocàs l'eròtic, el polític o la crítica social podia fer que et
tallassin o et desvirtuassin la pel·lícula. Era terrible.
"Dècades després, el cine espanyol es posava de
moda...
"El cine espanyol va tenir un bon moment perquè
havia d'arribar. Igual com en la seva època el cine francès o el
cine italià era famosíssim i va aconseguir conquerir el públic del
seu país, a Espanya havia de passar una cosa similar. Va ocórrer
després de la Transició, encara que va costar moltíssim i va ser
fruit d'una generació nova que lluitava per un altre tipus de
pel·lícules sense la condició de la censura i que va interessar el
públic. De sobte apareix Almodóvar i agrada, o ara Amenábar.