Les feines de restauració de La Balear van a bon ritme. Ahir, amb motiu de la cloenda del curs de l'Escola Taller de Mestres d'Aixa de Fodesma, artífex de la seva recuperació, s'informà que en tres mesos ja estarà del tot enllestit el buc del vaixell. La Balear, primera embarcació que assolí la categoria de Bé d'Interès Cultural, tornarà a solcar la mar Mediterrània aquest estiu, després de recuperar el seu engranatge i funcionalitat. De la barca original, la darrera barca de bou de plantilla mallorquina en conserva el 25 per cent. La part més important és el costellam del buc, que ha permès que la barca mantengui exactament la mateixa forma, segons remarcà el mestre d'aixa Jaume Cifre.
Avarada el 1924 amb la seva parella per a l'arrossegament a vela, El Palma, l'Escola Taller de Mestres d'Aixa ha estat l'encarregada de la reconstrucció, a la qual s'han destinat 37 milions de pessetes, 25 dels quals han estat a càrrec de l'Inem. Una vegada acabada l'embarcació, de catorze metres d'eslora, tindrà un pes superior a vint tones. Les principals feines que han duit a terme els deu alumnes de l'escola a les ordres de Cifre han estat, a més de la restauració dels elements que servien, la costrucció d'elements estructurals com els baus, les rodes, el pont, la quilla, la coberta, l'orla i les quadernes. L'acabat del folre exterior queda pendent per als tres primers mesos de l'any que ve.
En la recuperació de la barca s'han emprat més de 10.000 tatxes i entre trenta i quaranta metres cúbics de fusta de pi, d'alzina i de roure. Ara, quasi a punt per obrir-se un nou camí, el departament de Cultura del Consell haurà de decidir el seu futur. En principi, està previst que es destini a ser símbol de les barques mallorquines i a mostrar la cultura marinera autòctona amb activitats diverses de caire cultural.
Els alumnes, d'entre 16 i 24 anys, també han realitzat altres feines com ara la construcció d'un llaüt de trenta pams de bell nou anomenat Mayurka, o la construcció en mesures reals d'una part corresponent a una embarcació d'època púnica per a una de les sales d'exposició del Museu de Mallorca. També s'ha restaurat un llaüt de 23'5 pams anomenat Neòfit, per a la participació dels membres de l'escola en el calendari de regates de vela llatina. Tota aquesta feina, combinada amb una formació teòrica complementària, ha permès també la recuperació d'un importantíssim ofici artesanal, en decliu a les Balears.