El Parlament ha expressat aquest dimarts en sessió plenària el seu rebuig a l'ampliació de l'aeroport de Palma, amb l'aprovació de la Proposició no de Llei (PNL), a iniciativa de MÉS i signada per PSIB i Unides Podem.
La PNL de rebuig a l'ampliació de l'aeroport de Palma constava d'un total de set punts, els quals s'han votat per separat, a petició del PP. El primer ha estat el que ha comptat amb una major oposició, en fer al·lusió a un rebuig a les obres de 'reordenació', amb 24 vots en contra (PP, Vox i Ciudadanos).
En canvi, el punt setè d'aquesta PNL, el relatiu a instar a AENA a millorar, conjuntament amb els sindicats, les condicions laborals dels empleats que presten serveis en les instal·lacions aeroportuàries de Balears ha tengut el suport unànime del Parlament.
A més, aquesta Proposició ha inclòs l'esmena de Ciudadanos, que ha animat AENA a reformular les obres de millora per a fer dels aeroports de Balears espais més sostenibles, amb mesures front de la Covid-19.
MÉS, PSOE i Podem
Prèviament a l'aprovació de la PNL, impulsada per MÉS i signada pels altres dos partits que donen suport al Govern, PSIB i Unides Podem, els grups polítics han pogut exposar les seves posicions.
Així, el portaveu adjunt de MÉS, Josep Ferrà, ha explicat que aquesta iniciativa recull el sentir de la societat civil mobilitzada de Mallorca que, representada entre altres per entitats ecologistes i sindicats, ja ha manifestat els seus rebuig a «una obra innecessària, desproporcionada i no ajustada a les necessitats de l'illa, a la seva economia i al benestar dels quals viuen en ella».
Segons Ferrà, també és necessari que l'Estat faci efectives les compensacions pendents als veïns del Pla de Sant Jordi, que sofreixen «impactes colossals». El diputat també ha defensat millores en el transport públic i poder participar en la redacció del Pla Director de l'aeroport de Palma.
En aquesta línia, el diputat del PSIB Damià Borràs ha posat l'accent en la necessitat «imprescindible» de la cogestió aeroportuària i també en la participació de les institucions de Balears en la redacció d'un nou Pla Director per a Son Sant Joan.
També, la portaveu adjunta d'Unides Podem, Esperança Sans, ha considerat «necessària cogestió de ports i aeroports, que s'ha evidenciat amb la Covid-19», a més ha destacat que «no es pot consentir que l'aeròdrom de Palma sigui un dels més rendibles de l'Estat i tengui empleats precaris». Finalment, ha demanat que «no es justifiquin obres a Son Sant Joan per la Llei de Canvi Climàtic».
Ciudadanos
Enfront de les posicions dels partits de Govern, en les altres formacions, que integren l'oposició, les posicions han estat d'allò més diverses.
Així, d'una banda, el portaveu de Ciudadanos, Marc Pérez-Ribas ha expressat el seu rebuig al punt primer de la PNL perquè «AENA ha assegurat que no s'incrementarà la capacitat, per tant, és una fal·làcia dir que si no es fan obres no s'incrementaran els vols». En canvi, ha assegurat estar a favor d'altres punts com la cogestió.
Cal recordar, que Ciudadanos ha afegit una esmena, amb la qual han ha animat a AENA a reformular les obres de millora per a fer dels aeroports de Balears espais més sostenibles, amb mesures enfront de la Covid-19.
PP
Per part seva, el diputat del PP, Sebastià Sagreras, ha expressat el seu rebuig també al primer punt de la PNL, motiu pel qual ha demanat votar per separat els articles d'aquesta, atès que s'han mostrat a favor dels altres punts i de l'esmena presentada per Ciutadans.
«El responsable d'aquest projecte és Ábalos, que és el número dos de Sánchez. Per aquest motiu, el PP pot aprovar la PNL però el que ha de fer el Govern és arromangar-se, anar a Madrid, i demanar el que crea per a les Illes, entre altres coses que es mantingui el 75% de descompte per a residents que va ser un assoliment de Company en època de Rajoy», ha apuntat.
El PI i Grup Mixt
Finalment, les úniques formacions de l'oposició que han donat el seu suport a tots els punts de la PNL, han estat El PI i el Grup Mixt.
Per part del PI, el seu portaveu, Lina Pons, ha explicat que «aquesta formació dóna suport a la PNL» encara que, ha lamentat, «no servirà de molt, perquè el responsable no és només Ábalos, sinó que també és AENA, i per moltes PNL que aprovi aquest Parlament, Balears no pinta un pebre».
Segons la diputada del Grup Mixt, Patricia Font, «en la situació actual repensar-se l'ampliació de l'aeroport és més necessari que mai en estar directament relacionada amb la crisi climàtica».
A més, ha considerat que «la capacitat de càrrega hauria d'estar en el centre no sols per les conseqüències econòmiques, sinó també socials i mediambientals». «No té sentit aprovar lleis i donar suport a acords internacionals com el de París i després permetre ampliacions» encara que, ha conclòs, com ha dit Pons (El PI), «no pintem res».
Fa l´efecte que els del capitalisme antisocial s´han avançat i fan plans per a una ampliació encoberta.
That is spanish colonisme.