Aprovada la Llei de Canvi Climàtic que restringirà el dièsel a partir del 2025
El ple del Parlament ha aprovat aquest dimarts la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, que entre altres mesures prohibirà l'accés de vehicles dièsel a les Balears a partir del 2025 i preveu el tancament de les centrals energètiques contaminants a les Illes, amb l'objectiu d'acabar amb els combustibles fòssils i aconseguir un 100% d'energies renovables a les Balears el 2050.
Durant el debat al Parlament no s'ha aprovat cap de les esmenes mantingudes per PP, PI, Podem, MÉS per Menorca i el Grup Mixt. El text legal complet ha tirat endavant gràcies al vot favorable dels partits d'esquerra, mentre que PP, Cs i PI han votat en contra d'alguns articles que han estat igualment aprovats.
En el seu defensa de la norma, el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha avisat de l'alta dependència energètica de les Balears i ha mantengut que els objectius que fixa la Llei són «assumibles i ambiciosos».
Prohibició a nous vehicles benzina des del 2035
En les mesures de mobilitat, la Llei es proposa disposar de 1.000 punts de recàrrega de vehicles elèctrics en 2025 i tenir el parc mòbil totalment descarbonitzat per a 2050.
Per a això, a més del vet a l'accés de cotxes dièsel el 2025, entrarà en vigor la mateixa prohibició per a la resta de vehicles contaminants des de 2035 -cotxes, motos, furgons i furgonetes-. Els ja existents a les Balears abans d'aquesta data podran continuar circulant. També introdueix canvis per a les empreses de lloguer de vehicles, un sector que haurà de funcionar amb una flota completament elèctrica per a 2035.
La Llei de Canvi Climàtic, entre altres mesures, també preveu el tancament progressiu de les centrals contaminants, començant amb el Murterar (Mallorca) a partir de 2020, però que també afecta les centrals de Maó, Eivissa i Formentera; obligarà els grans aparcaments en superfície a instal·lar marquesines amb plaques fotovoltaiques; i crea l'Institut Balear de l'Energia, que podrà crear o participar en mercantils per a comercialitzar energia elèctrica en règim de lliure competència.
Entre el públic assistent al ple en el qual s'ha aprovat la Llei figuraven el director d'energies renovables de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDEA), Joan Groizard -exdirector general d'Energia del Govern i impulsor de la Llei-; empreses com Endesa i Xarxa Elèctrica d'Espanya; el Laboratori de Canvi Climàtic de la UIB; i entitats com el GOB, Amics de la Terra, UNEF i Greenpeace, entre altres.
També a Illes Balears
- Un vídeo del Govern sobre l'ús responsable de l'aigua rep una allau de crítiques: «S'ha de tenir un bon fetge...»
- L'’ambaixador cultural’ nomenat pel PP de Cort diu «que le follen a España»
- Un grup de joves menorquins responen a les provocacions espanyolistes durant l'acte de Ses Avellanes de les festes de Sant Joan
- L'Ajuntament de Palma demana la destitució immediata del regidor de Mobilitat
- Gabriel Florit, compromís autèntic amb la poesia i la llengua
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.