El ministre de Foment del Govern espanyol, José Blanco, explicà ahir al Senat que confia que en un termini "breu" de temps es pugui signar el conveni per al desenvolupament del tramvia de Palma i es mostrà optimista que es pugui acordar satisfactòriament la participació de l'Estat, tant en el finançament com en la col·laboració tècnica en la infraestructura. Blanco contestava així la pregunta formulada pel senador autonòmic per Balears Pere Sampol, qui li demanà si existia cap dificultat perquè el projecte sigui finançat íntegrament amb càrrec als fons procedents de l'aplicació de la disposició transitòria novena de l'Estatut.
Després de la pregunta, el senador conversà amb Blanco sobre el tramvia i li detallà que la decisió sobre el finançament correspon pròpiament al Ministeri d'Economia i Hisenda, encara que el titular de Foment li indicà que intentarà treballar per un acord satisfactori. Sampol, però, reclamà que Madrid "concreti la seva posició" sobre el tramvia. El ministre assegurà, a més, que l'Executiu central "comparteix" la percepció de "l'insuficient" finançament autonòmic que rep Balears amb l'actual sistema, per la qual cosa assenyalà que, a més de les actuacions estatutàries previstes, té la voluntat d'escometre "un model que corregeixi el dèficit històric".
Blanco indicà en la seva intervenció que en la "concertació" del Govern i l'Executiu estatal s'acordà una previsió d'inversió a executar fins al 2014 per un import no inferior als 2.700 milions d'euros, xifra que suposa 400 milions anuals. De la seva banda, Sampol remarcà que Balears se situa 21 punts per davall de la mitjana d'inversió estatal i li sol·licità que actuï per tancar aquest acord, a fi que el Govern "ja pugui executar obres" en un territori que necessita "inversió pública". Quant al Partit Popular, el senador Joan Huguet sol·licità a Blanco la previsió de Foment per decretar la declaració del servei públic en les connexions entre les illes menors i la Península. El ministre afirmà que Foment és partidari d'una política de bonificacions directes al ciutadà per a les connexions no peninsulars i manifestà que es continuaran analitzant les operacions entre les illes menors amb la Península per si seria necessari plantejar una possible declaració de servei públic.