El Claustre de Sant Vicenç Ferrer de Manacor acull des d'aquest dimecres, primer de setembre, i durant tot el mes l'exposició sobre el centenari del tren de Manacor a Artà. Durant l'acte d'inauguració de l'exposició s'ha presentat el llibre 'El ferrocarril de Llevant. Cent anys del tren Manacor-Artà', de Joan Carles Salmerón.
Aquestes accions commemoratives han estat organitzades per la Fundació FERROCAIB, el Centre d’Estudis del Transport de Catalunya i tots els ajuntaments de la comarca de Llevant (Manacor, Sant Llorenç, Son Servera i Artà). L’exposició, que s’inaugurà a Artà i passà per Sant Llorenç duran les seves festes patronals, ara arriba a Manacor i posteriorment finalitzarà el seu recorregut a Son Servera. Es pot visitar al Claustre de Sant Vicenç Ferrer de Manacor de dilluns a divendres de 8 h a 20 h i els dissabtes de 9.30 a 13.30 h. Romandrà oberta fins el 30 de setembre.
Guillem Febrer, president de FERROCAIB, que ha presentat l’acte, ha destacat la importància històrica de la línia i la necessitat de replantejar-ne la reobertura. A més, també ha insistit en la necessitat de preservar tot aquest patrimoni. Per això, ha reivindicat la construcció del Museu del ferrocarril, un projecte amb el qual es treballa des de fa anys i que està previst que es pugui obrir a l’estació de Son Carrió.
El batle de Manacor, Miquel Oliver, ha tornat a reclamar al Govern que recuperi el projecte del tren de Llevant i ha destacat la importància d'aquest projecte per a la comarca. «Manacor és capital de comarca i per poder exercir en condicions aquesta capitalitat és vital que estigui ben connectada, no només per carretera, sinó també pel que fa a la línia ferroviària i al transport públic», ha assegurat.
L’exposició explica al visitant tota la història d’aquest ferrocarril, una línia que serví per a connectar tots els pobles del Llevant i que, després d’un desgraciat accident, es clausurà l’any 1977. Encara són vius els records del tren que travessava Manacor cap als municipis veïns. Les primeres locomotores de vapor arribaren a Artà el mes de juny de 1921. Posteriorment foren els automotors ferrostalh els que agafaren el relleu fins a la clausura definitiva. Aquesta línia, fou la darrera que es construí a Mallorca, completant un total de 250 km de línia a la nostra illa, una de les més denses d’Europa. L’any 2010 s’iniciaren les obres de reobertura de la línia tot i que, a causa de la crisi econòmica quedaren aturades sine die poc temps després per, finalment, convertir-se en una via verda. Una part important de la societat continua reivindicant la seva reobertura.
Fou es govern filofeixista d'en Bauzán es qui aturà sa recuperació de sa línia