El rei Jaume II, al magatzem

L’Ajuntament de Sineu retirà ahir a primera hora, quasi 10 mesos després que s’inauguràs, l’estàtua de la polèmica

TW
74

L'estàtua del rei Jaume II ja no presideix la plaça de l'Església de Sineu. L'Ajuntament la va retirar ahir a primera hora del matí i la traslladà a un magatzem. Josep Oliver, el batle, informà que serà allà, custodiada, fins que els donants diguin què volen fer amb la imatge.

Els treballs per llevar-la es dugueren a terme entre les 7.30 i les 9.00 hores del matí. La idea inicial era separar la figura de bronze del pedestal, però no fou possible, de manera que els operaris optaren per treure-la -amb l'ajut d'una grua, que la va aixecar a pes- tota sencera.

Ben poca gent veié com se l'enduien: alguns estudiants que anaven a escola, els sineuers més matiners que en aquella hora eren a la plaça i dos joves que, immediatament després de retirar l'estàtua, deixaren flors damunt el peu que la sostenia. Ningú no havia anunciat públicament que ahir es retiraria.

Josep Oliver explicà que "l'hem llevada perquè hem rebut una comunicació del Consell que indica que no pot ser a la plaça". Segons la primera vara, l'estàtua pertany ara als donants, ja que el document de cessió especificava "que en cas de canviar-la d'ubicació retornaria" a ells. dB intentà posar-se ahir en contacte amb Joan Sastre, un dels promotors, però no va ser possible. S'ha de recordar que Ricardo Gago, l'autor de la figura, es mostrà disposat a "consensuar" un nou indret amb l'Ajuntament i el Consell, "sempre que la imatge estigui en un lloc visible".

Miquel Gelabert, portaveu de Sineuers Independents, interpreta la retirada com "una trama tàctica de la institució insular i el Consistori dirigida a atenuar la infracció urbanística i patrimonial que es cometé quan s'instal·là". Gelabert afirmà que "és evident que les coses es feren malament".

Cal recordar que la polèmica de l'estàtua començà el dia que s'inaugurà, amb una brega entre simpatitzants del Círculo Balear i sineuers. Llavors es va conèixer que s'havia col·locat en un lloc protegit com a Bé d'Interès Cultural sense l'autorització preceptiva del Consell.

La moció, ajornada

Precisament ahir, el ple del Consell ajornà el debat d'una moció del grup PSM-IVerds-Entesa que instava Patrimoni a obrir un expedient sancionador a la Sala de Sineu per haver autoritzat que la imatge es posà en un indret protegit.

Al marge de la moció, el secretari general tècnic del Consell, Miquel Barceló, respongué a les acusacions que la coalició econacionalista llançà contra Joan Rotger, el vicepresident i conseller insular de Cultura i Patrimoni. Font li retreia que no hagués obert cap expedient sancionador i l'acusava de "prevaricar". Barceló va recordar que la figura s'instal·là el 29 de maig, "quan Font era conseller de Cultura i Patrimoni, i aleshores no va obrir cap expedient sancionador a l'Ajuntament". Font va ser conseller fins a final de juny. "Ell no va fer res en un mes", afegí.

I ara, signatures

Per un altre cantó, justament ahir transcendí que un grup de persones "del PP", segons unes fonts, i "properes als donants", apunten les altres, han iniciat una campanya de recollida de firmes amb la finalitat que l'estàtua continuï allà on havia estat fins ahir.