bruma
  • Màx: 15°
  • Mín:

Patrimoni ferroviari en vies de ser recuperat

Les obres a la línia Manacor-Artà suposen la restauració i la protecció d'elements patrimonials com les antigues estacions, túnels, ponts i també les casetes dels guardabarres

La recuperació de la línia ferroviària Manacor-Artà, que es va obrir l'any 1921, suposa també la restauració i la protecció d'un ric i valuós patrimoni. Des que les obres s'iniciaren fa més de mig any, la Conselleria de Mobilitat i Medi Ambient ha aconseguit la declaració com a Bé d'Interès Cultural (BIC) dels jaciments de Can Parrino i de les Cases, després de realitzar prospeccions arqueològiques de sondeig a les zones afectades, tot d'acord amb les directrius de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Patrimoni Històric.

Pel que fa al patrimoni ferroviari catalogat, s'han de destacar fins a una vuitantena d'actuacions en tasques de drenatge i en la incorporació de murs a mode de segones aletes. En altres, de més dificultat, s'han executat noves infraestructures emprant les mateixes peces de maçoneria.

Túnels

La línia Manacor-Artà disposa de tres túnels. Les noves exigències en matèria d'electrificació i els resguards de seguretat han obligat a ampliar-los 80 centímetres en tot el perímetre. Seguint les indicacions dels tècnics de Patrimoni, s'han retirat les impostes i les dovelles dels embotellaments per ser reutilitzats en els túnels de reconstrucció.

A l'antiga possessió de la Torre Nova, a prop de Son Carrió, s'hi construí un petit túnel de 22 metres, ben a prop de les cases. Ara, emperò, deixant el túnel antic, ja que una possible ampliació podia afectar les edificacions, s'ha optat per un pas superior de 5 metres. A Son Servera s'hi ha estudiat la creació d'un vial paral·lel a la via d'uns 3 metres d'ample que també serà ocupat per part del talús trinxera vora l'estació.

Les estacions

Pel que fa a les antigues estacions de Son Carrió, Son Servera i Artà, s'estan restaurant de manera que l'acabat sigui fidel a l'estètica original, tot recuperant la teula perquè sigui reaprofitada. A més, a Son Servera es recuperarà l'element de venda de bitllets i a Artà, els edificis adjacents, on es preveu instal·lar uns banys i un bar. S'ha de recordar que la reforma i rehabilitació de l'estació de Sant Llorenç ja començà el juny de 2009. Els ponts existents són elements considerats d'alt valor patrimonial que es conserven per a ús ferroviari. La necessitat d'ampliació de la plataforma per incloure-hi els requisits de senyalització, electrificació i seguretat obliguen a ampliar aquestes estructures.

Un altre element d'interès són les casetes dels guardabarreres, que seran totes restaurades. N'hi haurà que podran ser rehabilitades al mateix indret i d'altres, per qüestions del projecte, s'hauran de reubicar a les proximitats de la via perquè siguin visibles per part dels usuaris. En aquests casos, es recuperen tots els elements aprofitables, tant de pedra com ceràmics, de manera fidel.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Antitrenpesats, fa mes de 12 anys

Juanmimi, tens més raó que un sant. :-)

Valoració:3menosmas
Per juanmimi, fa mes de 12 anys

Tenc una noticia pels chaleteros que hi ha per aquí. Sóc el que ha de fer la via verda, he de llevar d' enmig la teva piscina, no passa res no? Total tothom sap que voleu vies verdes pq sou molt ecologistes i no vos importarà...

Valoració:3menosmas
Per juanmimi, fa mes de 12 anys

M' encanta pq els peperos disimulen molt malament. A una noticia que precisament parla del partrimoni que se recuperarà, recurreixen a mirar la foravila que se destrueix, com si els busos de la "via verda" (Que no se creuen ells ni gats d' alcohol) anàssin levitant, i no necessitàsin una carretera. Tot això després d' haver destruit ells foravila durant 2 legislatures. Visca el cinisme.

Valoració:6menosmas
Per juanmimi, fa mes de 12 anys

Jaja el que jo dic, si es q se vos veu venir de enfora.. ara resulta que el tren és "obsolet" jaja. Jo no veig que el tren q han comprat sigui massa obsolet, de fet a moltes ciutats posen tramvies de la mateixa marca, clar que allà se mira es bé comú i nigú va dir res quan se va fer, encara que tinguèssin chalets ilegals.

Valoració:5menosmas
Per Trist, fa mes de 12 anys

Destrucció de foravila a Son Carrió amb megacotxeries de tren
facebook.com/photo.php?fbid=483827434763&set=a.129865044763.102713.125580929763

Antigues cotxeries de Manacor, destruides amb el darrer pacte.
facebook.com/photo.php?fbid=488244789763&set=a.129865044763.102713.125580929763

Antigues cotxeries d'Artà on ara hi ha un bar
facebook.com/photo.php?fbid=488265549763&set=a.129865044763.102713.125580929763

Valoració:-1menosmas
Per Trist, fa mes de 12 anys

facebook.com/photo.php?fbid=488265549763&set=a.129865044763.102713.125580929763&pid=5660468&id=125580929763

Ho sigui, que fer aquest tren implica molta més destrucció i fent vies verdes podrien conservar molt millor el patrimoni, perquè ara el que estan fent és seguir destruint-lo.

Valoració:-3menosmas
Per Volem Vies Verdes, fa mes de 12 anys

És una llàstima que des de les esquerres es destrueixi foravila en nom d'un tren obsolet. Amb aquest projecte les esquerres i els progressistes s'han equivocat de dalt a baix. I desgraciadament això no farà tampoc que el PP, l'aturi, perquè al PP és probable que li interessi seguir construint trens i carreteres.
No al tren de Llevant. No a les autopistes. Si a les Vies Verdes.

Valoració:-4menosmas
Per juanmimi, fa mes de 12 anys

1 i 2, és una llàstima que arribi l' Adsl als vostres chalets construïts damunt patrimoni ferroviari, clar que en aquell moment no vos va importar lo més mínim. Hipocreía pepera i interessada a la vanguàrdia sempre.

Valoració:2menosmas
Per ca, fa mes de 12 anys

LAMENTABLE PROJECTE. Tren de la vergonya.

Valoració:-4menosmas
Per Volem Vies Verdes, fa mes de 12 anys

A part d'això. Es destrueixen més de 480.000 m2 de foravila. Es construeixen 2 tallers de tren en sòl rústica, una nova estació a Manacor, i segons l'informe d'impacte ambiental aquest tren duu inherent especulació urbanística i el mal que fa serà irreversible.
Unes Vies Verdes serien una molt millor opció per conservar el patrimoni.

Valoració:-2menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente