Les cent cambres (1900)

TW
0

L'any 1900 l'arqueòleg britànic Sir Arthur John Evans (Nash Mills, Herfordshire, 1851-Youlbury, Oxfordshire, 1941) descobria el palau de Cnossos, centre de la civilització minoica, a Creta. Aquest era la residència del llegendari rei Minos en el segle XV abans de Crist. Les excavacions d'Evans tragueren a la llum un gran complex arquitectònic de devers cent cambres, reconstruït diferents vegades entre el II mil·lenni i 1600 a. JC, data de les primeres pintures murals. Minos, famós en la llegenda per la seva saviesa i justícia, virtuts que li valgueren, després de la seva mort, ser el jutge dels inferns, juntament amb Eac i Radamant, això després d'una existència més que centenària. I tanmateix es creu que Minos era un títol reial o dinàstic dels sobirans de Creta. Però més llegendari encara és el relat sobre el Minotaure, monstre de la mitologia grega, amb cos d'home i cap de bou, nascut dels amors de Pasifae i del bou blanc enviat per Poseidó. Tancat en el palau laberíntic, edificat per Dèdal, se li feia ofrena anual, en sacrifici, de set al·lots i set donzelles d'Atenes. Aparegué llavors en escena Ariadna, la filla del rei, que proveí Teseu, l'heroi arribat a Creta per combatre el Minotaure, del fil per sortir del laberint després de matar el monstre. Tot i que la princesa estava enamorada del paladí grec, aquest, després de raptar-la, l'abandonà a l'illa de Naxos.

Però aquesta denominació d'Evans al palau de Cnossos, La casa de les cent cambres fou també el nom que segons Plini, antigament, tenia Civitavechia, la ciutat i port de Toscana, aleshores coneguda com «Centumcellae», és a dir, les cent cel·les. El mot és però polivalent. Es pot referir als petits apartaments d'un edifici, cas d'un convent o una presó, i també cadascun dels compartiments petits d'una bresca, d'un ovari, d'una antera... segons el llenguatge actual. I aquesta etimologia sembla ser també la del nostre poble mallorquí de Sencelles, «Centumcellae», tal volta perquè a l'època romana existí sobre aquell terreny una vil·la d'una certa importància, amb moltes cambres. La casa dels Vetius, a Pompeia, ens podria servir de comparança. Observant-ne els plànols hi veim com a mínim una cinquantena de cambres, entre ostium, vestibulum, fauces, atrium tablinum, impluvium, alae, triclinium, culina, peristylum, cubicula, etc. També hagués pogut ser una necròpolis local, amb moltes tombes a manera de petites cel·les i que els llatins batejaren així. El misteri, si hi ha misteri, ha romàs de moment en el subsòl. El que sí és cert, es tracta aquesta d'una zona amb coves artificials d'enterrament, les quals es remunten a l'Edat de Bronze i temps posteriors.