Vidal Ferrando a cops de ferro i àlgebra

Demà diumenge es lliura amb «Diari de Balears» una antologia de poemes de l'escriptor santanyiner

TW
0

G. CARRIÓ. Palma.
Antoni Vidal Ferrando té una consolidada trajectòria poètica que ha sabut dosificar amb intensitat i regularitat equilibrades. D'aquesta carrera se'n treu ara una antologia representativa, A cops de ferro i àlgebra, amb pròleg i selecció a cura de D. Sam Abrams. El volum de la Biblioteca d'Escriptors Mallorquins ve a certificar la qualitat de l'obra d'Antoni Vidal, que és objecte de les primeres antologies. L'explicació del títol proposat per D. Sam Abrams resulta una condensació del sentit que ell veu en la poesia de Vidal Ferrando: els cops -la mimètica i l'esforç- i la tensió entre el ferro -la solidesa- i l'àlgebra -l'equilibri, la lírica i la sensibilitat.

-Senyor Vidal, com valorau l'aparició de les primeres antologies de la vostra obra?

-He de suposar que m'he fet vell. Vull dir, emperò, que són antologies ben diferents. La primera és una edició bilingüe, publicada amb el suport de l'Institut d'Estudis Baleàrics i destinada a un públic en castellà amb la voluntat d'obrir nous horitzons. La segona és una antologia breu, a manera de tast, d'una quarantena de poemes. La tercera, A cops de ferro i àlgebra, és l'antologia més completa. A més, aquesta és l'única selecció que no he fet personalment, sinó que pertany al criteri i a l'estudi de D. Sam Abrams.

-Es podria dir que ara comença una etapa diferent?

-És cert que he acomplert una etapa poètica que em fa plantejar un parèntesi. El que pretenc és no caure en l'error de la repetició. Alguns autors, que he estimat i admirat molt, s'han dedicat, a partir d'un moment donat, a repetir-se en formes i en continguts, sense aportar res de nou. Llavors, la il·lusió del lector es converteix en desencant.

-Quines són les fites que exigeix als seus poemes?

-El que he pretès sempre és fer poesia total. Els poemes han de tenir autenticitat i encerts formals. Puc apuntar idees, però no faig mai esborranys. De vegades, pot passar molt de temps entre l'apunt i el seu desenvolupament. Escrivim empesos per un somni, a pesar de saber que allò que cercam és inassolible. Jo vaig deixar de fer-ho molts d'anys perquè em sentia incapaç de competir amb llibres com Una bella història, de Miquel Bauçà; Calaloscans, de Bartomeu Fiol; Poemes a Nai, de Miquel Àngel Riera; o L'evangeli segons un de tants, de Blai Bonet. El meu mestre havia estat Bernat Vidal i Tomàs i m'havia transmès el seu sentit de l'autocrítica.

-El brell dels jorns i Racó de n'Aulet foren els primers poemaris. Però la cuina de l'escriptor funcionava ja de temps enrere... com veu aquests poemes ara?

-Formalment són superables. Però jo els salvaria perquè tenen l'autenticitat i la passió que abans esmentava. Els vaig escriure mogut per la desil·lusió que m'havia provocat l'engany que va ser la transició de la dictadura a la democràcia.

-En Els colors i el zodíac i en d'altres hi queda palesa una certa investigació sobre el llenguatge, sovint lligat a la idea de presentar contrasts...

-Blai Bonet em deia: «L'art és fer-ho tot nou». A cada moment de la vida m'han apassionat coses diferents; com a escriptor, m'agrada proposar-me reptes. En aquells anys, vaig forçar al màxim la llengua. Tenia l'obsessió d'investigar les seves possibilitats expressives. Ara veig que, en alguns punts, va resultar excessiu. És difícil trobar els equilibris.

-Si parlam de Calvari, què cercàveu exactament en els evangelis?

-A l'Evangeli hi ha fragments d'una extraordinària riquesa plàstica. Jo en volia fer una versió lliure i subjectiva. Calvari és la història d'un home que no es vol morir. Tot i ser creient, no pretenia fer un llibre religiós. L'art és incompatible amb els dogmes.

-Des de Bandera blanca a Cap de Cantó hi ha 10 anys de reconeixement. De quina manera condiciona el fet de saber que hi ha lectors fidels?

-Tenir lectors és una de les màximes aspiracions d'un escriptor. Però això no ens ha de condicionar. Hem de tenir un projecte literari i no l'hem de trair. Abans de res, hem de ser conseqüents amb nosaltres mateixos.

-El salt que féreu a la novel·la va ser impressionant. De cop i volta en projectàreu una trilogia...

-Tot parteix de la necessitat de proposar-te nous reptes. Durant molts d'anys vaig pensar que no seria capaç d'escriure novel·la. Però la inquietud interior sempre hi és i s'ha de saber canalitzar. Hi havia dins mi realitats que no sabia expressar a través de la poesia. La poesia és síntesi, i jo no les sabia sintetitzar prou. Amb les meves novel·les he intentat fer la crònica d'un segle, salvar la memòria d'allò que he viscut o que m'han contat. Günter Grass digué que escrivim, essencialment, contra el pas del temps.

-Els projectes nous, què seran, prosa o poesia?
-Enguany apareixerà la tercera novel·la i ara estic treballant en un poemari. L'any vinent em jubilaré i la gent em diu: «Que bé! Tindràs temps per escriure» i jo, per resposta: «Que bé! Tindré temps per llegir!».