Diari de Balears lliurarà, setmanalment, l'Atles d'Història de Mallorca en fascicles, així com feia abans amb la traducció al català de Die Balearen o amb la Gran Enciclopèdia de Mallorca. De manera excepcional, aquest primer fascicle sortirà al carrer aquest dilluns. Després de les festes de Nadal i en reprendre la rutina del diari, aquests fascicles (que formaran un volum de quatre-centes pàgines) es lliuraran encartats amb la publicació de cada dissabte.
Quant a aquests blocs històrics, l'obra comença, de la mà dels estudiosos Manel Calvo i de Víctor Guerrero, centrant-se en la prehistòria, de la qual es diferencien els primers poblats de l'època talaiòtica. Aquesta època s'estudia arreu perquè és una cultura important i singular de la història de Mallorca. D'altra banda, cal assenyalar que l'Atles incorpora les darreres recerques i descobertes que s'han fet del període prehistòric a Mallorca.
Els següents blocs corresponen a l'Edat Moderna, que plasmaran en el volum Josep Joan Vidal i Miquel Deyà, entre d'altres, i l'Edat Contemporània (Pere Fullana, Arnau Company, Isabel Peñarrubia i Sebastià Serra, també entre d'altres).
L'historiador Antoni Marimon és el coordinador d'aquest atles. Segons comenta a Diari de Balears, «aquest, el de l'Atles, és un projecte que complementa la Gran Enciclopèdia de Mallorca, els seus apèndixs i l'Atles geogràfic». A més, l'estudiós sosté que aquesta obra és un mitjà adient per donar a conèixer, amb una visió dinàmica i molt gràfica, la història de Mallorca, des dels orígens a la més estricta contemporaneïtat».
Com a coordinador de l'obra, Marimon explica que, en primer lloc, «es va establir un pla d'allò que serà l'obra i es va fixar un ordre cronològic i els grans blocs en què es divideix la història de Mallorca. Això és important ja que, amb aquests blocs o amb aquest ordre es pot explicar millor o no la història de Mallorca».
L'època romana, estudiada per Josep Amengual, significa una ruptura clara amb el món anterior de la prehistòria. «En canvi -segons Marimon-, hem considerat uns apèndixs seus les dominacions dels vàndals i dels bizantins». La Mallorca musulmana té una gran importància a l'Atles d'Història de Mallorca. En aquest període, que ha estudiat Magdalena Riera, s'ha tingut molta de cura amb la visió que es dóna, «d'acord amb la situació mundial actual».
El següent tema és el de la conquesta catalanoaragonesa. De la mà dels experts Antoni Mas i Gabriel Ensenyat, els lectors podran descobrir que la Mallorca actual és hereva de la conquesta de la Corona d'Aragó, que va arrasar amb la cultura musulmana i amb els musulmans que l'habitaven, que foren reduïts a esclaus.
Marimon comenta que «hem intentat defugir de la història local, de tenir només present allò que passa a Mallorca, hem introduït un contrapunt mediterrani a la història de la nostra illa. Hem fet referències a la península Ibèrica, al Nord d'Àfrica i també al Pròxim Orient. Hem introduït mapes i cronologies del món mediterrani perquè el lector tengui més informació del que passava a l'illa». Quant a les cronologies, el coordinador explica que tot l'equip redactor ha intentat fixar els moments més importants de la història de Mallorca, «hem intentat destriar el gra de la palla», assegura.
En aquesta visió global que s'ha fixat l'equip redactor de l'Atles, també s'ha tingut molt d'esment a Menorca i les Pitiüses, a la seva història, com també als fets que transcendien a Catalunya i al País Valencià, sobretot si tenien relació directa amb el que passava a Mallorca. Sobre els fets que destacaria de l'obra que ara es presenta és que «aquest és el primer atles únicament històric de Mallorca. La resta, tots els que havien sortit fins ara, eren històrics i geogràfics».
El segon fet que destacaria Marimon és que ha comptat amb gairebé els millors especialistes illencs en cada època històrica i, en tercer lloc, en destaca «aquest voler incloure el món de la Mediterrània i la importància del temps i de l'espai», un espai que recobra molta d'importància pel fet de ser una illa.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.