El castell de Montiel (1350)
A finals d'octubre, Castella havia de patir una crisi econòmica que obligava la noblesa a restaurar les seves rendes i el poder hegemònic. L'autoritarisme de Pere I imposà una forta administració central al país i depurà una part de la vella noblesa, la qual dirigí un enfrontament contra el monarca, posant en el tron el germà d'aquest, Enric de Trastamara. En aquella lluita hi hagué un escenari ben curiós: el castell de Montiel. Montiel és una comarca de la Manxa, entre Albacete i Ciutat Reial, que he visitat fa poc per preparar un llibre commemoratiu del IV Centenari del Quixot. És una zona agrícola i ramadera, famosa pels seus formatges i per les llacunes de Ruidera, on funcionen cinc centrals elèctriques. Però també és ben famós i evocatiu el seu castell de Montiel, mig en ruïnes, sobre un pujol pelat que forma en el seu cim una esplanada central en cercle de la mida d'una plaça de toros. Muralles i torrelons en fan el cercle. Per la part més inaccessible, tot un seguit de penyals, a l'ombra dels quals es forma herbei, fan processó muntanya amunt, com si fossin cavallers de pedra. El rei Pere I, mentre tingué l'ajut dels seus aliats, els arquers anglesos, dominà la situació, però en perdre aquesta tropa, s'hagué de refugiar entre els murs de Montiel i, assetjat, acabaria vençut i assassinat pel seu germanastre Enric.
També a Illes Balears
- Ha mort Manel Domenech, incansable lluitador per la Llibertat i la República
- Indignant: Les Illes Balears i el País Valencià es queden sense el nou canal en català de RTVE
- Damià Pons: «Sempre ha estat el teu amor a Mallorca i a la seva gent el motor que ha determinat les teves passes en el món de la política»
- La Marina de Llucmajor, sacrificada per un megapolígon industrial fotovoltaic
- Tot a punt per a la Diada per la Llengua més reivindicativa: «No es pot agredir impunement la llengua, el territori i la memòria d’un poble»
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.