Cort construirà el pàrquing d'Antoni Maura i s'endurà el pont musulmà

Les obres començaran l'1 d'octubre i les restes arqueològiques aniran a un magatzem

La imatge superior mostra la construcció de «cap i través» del segle X. | T.A.

TW
0

JOANA NICOLAU.Palma.
La pilastra del pont musulmà tret a llum a Antoni Maura serà traslladada a un magatzem de l'Ajuntament de Palma dilluns que ve. Amb aquesta passa es dóna per acabada l'excavació arqueològica duta a terme els darrers set mesos i que, amb un cost de 300.000 euros ha aportat «nova llum a la seqüència històrica de Palma». El proper dia 23 la Societat Municipal d'Aparcaments (SMAP) adjudicarà les obres de construcció de l'aparcament i els treballs començaran el primer d'octubre.

El regidor de Transports i Trànsit, Àlvaro Gijón, es desplaçà ahir a la zona per fer callar la polèmica suscitada sobre qualsevol possible «irregularitat» i assegurà, taxatiu, que «en tot moment s'ha treballat complint estrictament amb la llei de Patrimoni». El regidor també incidí que totes les troballes han estat comunicades al Consell i els tècnics de Patrimoni han tingut «en tot moment» la darrera paraula sobre la construcció de l'aparcament. Com es recordarà, el passat juliol la ponència tècnica de Patrimoni donà llum verda al projecte.

Aquestes darreres setmanes s'ha qüestionat la possibilitat de no construir l'aparcament per respectar «in-situ», entre d'altres, les restes del pont musulmà. Aquest element arquitectònic, datat del segle X, està construït amb la tècnica de «cap i través» (fent una espècie de «ziga-zaga») que era pròpia de l'època califal. L'arqueòleg director de l'excavació, Rafael Turatti, explicà que «com a element constructiu aquest pont és el més important i peculiar que s'ha trobat» a Antoni Maura. Aspecte al qual s'han d'afegir les poques restes arquitectòniques que es conserven d'aquella època.

L'estat de la pilastra «no és massa bona» a causa principalment que es localitzà «just uns trenta centímetres per davall de la capa d'asfalt de l'avinguda i el material ha estat destrossat a diversos indrets per feines de cablatge de diversos serveis com llum, telefonia...», apuntà Rafael Turatti. Tot i així, l'arqueòleg atorgà gran importància a aquestes restes, i no ho dubtà a l'hora de dir que «tota resta arqueològica manté el seu significat si es conversa al lloc on se situa, en cas de traslladar-se el seu significat passa a ser merament testimonial».

Per a la construcció de l'aparcament aquestes restes han de ser traslladades ja que és imposible tècnicament aguantar l'estructura mentre es fa el soterrani «en estar a nivell freàtic i en cas de fer-se podria patir més mals». Així, Cort guardarà les restes en espera que el Consell decideixi una possible instal·lació futura. De moment, el director insular de Patrimoni, Joan Josep Mas, «no ha pensat res». Aquest pont era el primer de la línia de defensa de la ciutat des de la mar.