El millor novel·lista del segle (1831)
Fou considerat per Nietzsche com el millor novel·lista del seu segle, un judici que bona part de la crítica contemporània ha admès. Va viure molt i va escriure molt. La seva producció és immensa. Però en aquestes dates publicava la que seria qualificada com la seva obra mestra i, alhora, l'obra que inicià la novel·la realista. Es tracta de Roig i negre i el personatge que comentam havia nom Marie-Henri Beyle, més conegut pel seu pseudònim literari Stendha (Grenoble, 1783-París, 1842). De família burgesa, restà orfe de mare quan només tenia set anys, i n'havia fet disset quan es translladà tot sol a París. El 1800 ingressava en els exèrcits bonapartistes i feia la guerra d'Itàlia, en el decurs de la qual fou subtinent de Cavalleria i ajudant de camp del general Michaud. Després, com a membre de l'Administració imperial, viatjà entre 1806 i 1814 per nombrosos països. Arran de la derrota definitiva de Napoleó, s'establí a Milà, per dedicar-se només a la música i a la pintura. Allà tingué dos grans amors, Angiola Pietragrua i Matilde Dembowski. L'acusaren de carbonari i hagué de fugir, per retornar a París el 1821. Els carbonaris, així anomenats perquè es reunien primerament enls boscos, formaven una societat secreta i política italiana que també va tenir branques a França i que tenia per objecte el triomf de les idees liberals i la unificació d'Itàlia.
També a Illes Balears
- El batle de Petra va aprofitar el càrrec per ‘auto-legalitzar’ el seu lloguer turístic i forçar la legalització de la bodega de ‘Coleto’
- Ha mort Francesc Moll i Marquès, fundador del GOB, hereu de Can Moll i editor compromès amb la llengua catalana
- La universitat ultracatòlica CEU desembarca a Mallorca
- Els arquitectes de les Balears alerten dels perills de construir en rústic: «Serem un decorat de cartró pedra on serà difícil viure»
- Educació abonarà uns 35 milions d’euros als docents en compliment de la sentència que dictamina el retorn del 2,9 % a les nòmines
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.