Pasqui contra Marfori (1585)
Cap diari mural ha tingut més llarga història que els que portaven el nom de Pasquí (Pasquinus) i Marfori (Marforius), mostres vives durant segles de la sàtira política romana i de la denúncia per corrupció. En Pasquí era un sabater de Roma, famós per les seves crítiques, d'alt contingut satíric, dirigides cap a quasi tothom. Feia servir, en els seus judicis de valor per escrit, una antiga columna d'Heracles o Ayax, i més concretament, el pedestal o suport d'aquesta, on aferrava els paperets contra aquest o aquell, posant-los blaus. Després de la mort del sabater, el costum va seguir i hi fixaven tota mena d'epigrames manuscrits. Un autèntic diari de franc. Però no hi ha diari sense dret a rèplica i el tal dret era exercit, de la mateixa manera, des del pedestal d'una altra estàtua situada en lloc cèntric i batiada amb el nom de Marfori. Les sàtires intercanviades al llarg de més de tres centúries entre Pasquí i Marfori contenen quasi tota la història anecdòtica de Roma en aquella època. I tal dia com avui, quan havia pujat al tron vaticà o cadira de Sant Pere, el papa Sixt V, que era de condició molt humil, havent duit en la seva companyia una germana, que treballava de bugadera, i havent-la instal·lat en un palau, els «pasquinians» el criticaven força. En aquesta data, l'estàtua de Pasquí apareixia coberta amb una camisa bruta. Li preguntava Marfori al seu company el motiu de no dur la roba neta i aquest responia: És que la meva bugadera s'ha fet princesa!
També a Illes Balears
- 'No excloguis ningú. Comparteix el català', la campanya per a sensibilitzar els parlants de la importància de mantenir la llengua pròpia
- Vox insisteix que IB3 «no és necessària» i assegura que la televisió franquista era «de més qualitat i més objectiva»
- Maria de Lluc Muñoz (Grup Blanquerna): «Continuarem amb el camí d'intentar marcar quines són les accions que ens haurien de dur a l'alliberament del nostre país»
- Denuncien que el Consell de Mallorca no programi cap acte amb motiu del dia contra l'LGTBIfòbia
- El GOB presenta 16 esmenes per a «frenar el decret més agressiu en dècades»
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.