Quaranta «sanfermines» sense Ernesto

Hemingway es va suïcidar el dia 2 de juliol de 1961 i es convertí en una llegenda de la literatura

TW
0

Tatie, Ernest, Hem, Papa, Ernie, Hemingstein, Hemingway, Ernesto. Tants de noms per al mateix home. Era el dos de juliol del 1961. Damunt la taula hi havia els bitllets per tornar a Pamplona, als sanfermines. La seva quarta dona, Mary, li havia cantat la cançó Tutti mi chiamano bionda. Ell li va contestar: «Però jo no som rossa». Anaren a dormir. Hemingway va baixar les escales, agafà la clau de l'armari on s'amagaven les armes de foc i acaronà la seva estimada escopeta del dotze. Es pegà un tir. Ernest Hemingway posava punt final a la seva existència.

Han passat quaranta anys i la influència de l'escriptor d'Oak Park, Illinois, continua palesa arreu del món. El seu estil, clar, directe, precís i concís, ha conegut molts d'imitadors i admiradors, però ningú no ha assolit el nivell dels seus diàlegs, el seu mestratge per a la caracterització dels personatges.

Perquè Hemingway és literatura en estat pur. Ell podria haver estat el protagonista de les seves novel·les (de fet, aquesta frontera és molt tènue en Un adéu a les armes o en Per qui repiquen les campanes?), perquè la seva vida va ser tan intensa o més que la seva literatura. Itàlia a la Primera Guerra Mundial; París (i des d'aquí bona part d'Europa) els feliços anys 20; Espanya en múltiples ocasions, però sobretot durant la Guerra Civil; l'Àfrica i les seves caceres, Cuba... Hemingway va passar la vida viatjant, escrivint, estimant i bevent.

«Dret, mirava les teulades de París i pensava 'No et preocupis. Fins ara has escrit i continuaràs escrivint. L'única cosa que has de fer és escriure una frase verídica. Escriu una frase tan verídica com sàpigues'. Llavors escrivia una frase verídica i a partir d'aquí continuava endavant. Aleshores era fàcil, perquè sempre hi havia una frase verídica que jo sabia o havia observat o que havia sentit a dir. Quan em posava a escriue com un estilista o com un que presenta o exhibeix, resultava que aquella tasca de filacteri i de voluta sobrava, i era millor tallar i posar al començament la primera senzilla frase indicativa verídica que hagués escrit. En aquella habitació vaig prendre la decisió d'escriure un conte sobre cada cosa que em fos familiar. Tenia aquesta intenció present sempre que escrivia i m'imposava una disciplina bona i severa».

Com a resultat sortí allò millor de la seva producció literària, els contes curts. Ell, que fou un admirador de Ring Lardner, creà un estil propi de narrar de manera continguda, amb brutalitat. El mateix premi Nobel explicava el seu mètode en el llibre biogràfic París era una festa, en què recull els seus anys a la capital francesa, on tornaria el 1944 al capdavant d'una columna de partisans llibertadors amb qui es va beure el millor whisky que quedava a la ciutat.

A Mallorca?
Ningú no sap si Hemingway va ser mai a Mallorca. Però era amic íntim de Gertrude Stein, que residí en el Terreno l'any 1915, i que va recomanar a Robert Graves que vingués a viure aquí. Stein fou qui li recomanà Pamplona, i també li féu altres recomanacions sobre viatges, i, per tant, ningú no pot assegurar que Hemingway no vingués a Mallorca. Mai no n'ha parlat en els seus textos, però...