algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 13°
14°

Onada de fred i allau de telefonades a l’112

N’han rebudes 18.000 en els 10 dies més gelats de l’hivern. Més de 1.000 han estat per informar-se de l’estat de les carreteres i no per avisos d’emergències

26704
A la sala del Servei d’Emergències de les Illes treballen dia i nit. T’hi atenen en català, castellà, anglès i alemany, i segons el dia en francès i italià.

D'ençà que començà la primera onada de fred siberià, Emergències 112 ha rebut una mitjana de 1.800 telefonades diàries, més de 1.000 de les quals foren relacionades amb el temporal de fred, aigua, vent i neu. El problema és que la gent que hi telefona cerca informació de l'estat de les carreteres, i aquest no és l'objectiu de l'112. La seva raó de ser és atendre avisos d'emergències.

Aquests dies de fred s'han hagut d'aclimatar. Fins i tot, han habilitat una bústia de veu que deriva les telefonades que cerquen informació referida al temps. També han potenciat les xarxes socials i actualitzen de manera constant les novetats pel que fa a les carreteres tant al Facebook com al Twitter. Tot i l'allau de telefonades no s'acosten ni de prop a les que atenen quan arriben els mesos d'estiu.

A la sala de Gestió de l'112 allò que més destaca són unes grans pantalles i la remor d'operaris que contesten contínuament telefonades amb avisos d'emergència: des de rescats de muntanya fins a accidents de trànsit, incendis, ofegats a la platja... Els treballadors atenen mil i un incidents. La mitjana diària és de 2.394 (segons la memòria de 2010); és a dir, 2 telefonades per minut, 72.475 al mes.

La cap de Sala, Feli López, comenta que al 2011 els telèfons "es tornaren bojos" pels incendis forestals d'Eivissa i també pel "terratrèmol a Llucmajor".

A la sala veiem els operadors que contesten els telèfons i apunten cada dada a l'ordinador. Tot està telematitzat i connectat. "L'objectiu: coordinar els organismes que han d'intervenir en una emergència perquè hi arribin a temps". És aquí, diu, on té importància de l'112, que és gratuït. "Evita que el ciutadà hagi de pensar a qui ha de cridar, si els bombers en cas d'incendi, la Guàrdia Civil en cas de rescat o la Policia o l'ambulància en cas d'accident. Ja ho feim per ell".

En un mateix incident poden intervenir fins a 2, 3, 4 o 5 organismes. "El ciutadà pensa que necessita una ambulància, però també necessita uns bombers que et treguin del cotxe i uns guàrdies civils que evitin que el seu accident en provoqui d'altres".

Els treballadors han d'estar concentrats. "La gent està molt alterada i els hem de saber tranquil·litzar-la per aconseguir la informació que necessitam. Cada pregunta té la seva raó de ser". L'atenció a la trucada és vital. Pot haver-hi vides en perill. El sistema informàtic ubica la telefonada en un radi que permet fer-se una idea d'on s'ha produït l'incident. També permet que el temps de resposta sigui de 5 segons i que puguis ser atès en català, castellà, anglès i alemay, i tenir servei de traducció.

Tot i la seriositat del que es fa a l'112, les telefonades de joves fent bromes hi són habituals. En els casos en què s'han activat organismes per culpa seva els pot caure una sanció de fins a 160.000 euros. "Som aquí per salvar vides, no per jugar", afirma la cap de Sala.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Pamela, fa mes de 12 anys

Ósea sí eres francés y es martes...no llames

Valoració:2menosmas
Per Ja, fa mes de 12 anys

Muy acertada la sección: Crónica negra. Yo no vuelvo a llamar!!!

Valoració:1menosmas
Per Parro, fa mes de 12 anys

Per salvar vides? Gràcies a la resta de professionals que si fos pels caps del Seib112 estarien tots morts! Quins xapucers!

Valoració:2menosmas
Per ..., fa mes de 12 anys

Molt bé Clara Giner. Són "telefonades"; no "cridades", com apareix a la portada del dBalears de paper.

Valoració:0menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente