Aquesta setmana el batle de Palma, Mateu Isern, assistí a un acte de la universitat d'estiu Civitas Dynamo, que organitza la UIB, i en ell parlà del projecte de mobilitat sostenible que el seu equip de govern ha concebut per a Ciutat.
Isern destacà com les principals mesures en aquest àmbit l'exempció del pagament del tiquet de l'ORA per a aquells palmesans que comprin un cotxe elèctric, i també la proliferació que preparen pels pròxims anys d'estacions i ancoratges del servei de bicicleta pública Bicipalma. A més, esmentà l'habilitació de fins a cinc quilòmetres més de carril bici.
Però abans de projectar cap al futur, algú s'hauria de preocupar d'apaivagar els problemes del present.
Temeritat
En aquests dies l'organització d'usuaris Biciutat, amb el suport de la coalició Més per Palma, denuncià la temeritat de l'Ajuntament de Palma, qui autoritzà la instal·lació d'una terrassa a la plaça d'Espanya, ben aferrada al carril bici que per ella hi transita. En aquest sentit, Cort només ha col·locat unes cintes de seguretat que separen la terrassa del carril bici. Les cintes impedeixen que els usuaris de l'establiment envaeixin la infraestructura, però no resolen el problema del perill.
Així mateix, consideren que amb fets com aquest, "Cort demostra el seu desinterès per la mobilitat sostenible" i el menyspreu al col·lectiu de cada pic més nombrós de ciutadans que opten per utilitzar una alternativa verda al cotxe en els seus desplaçaments urbans.
Segons l'associació, les cadires i taules atapeïdes de persones que amb el bon temps surten al carrer a prendre un refrigeri discorren annexes al carril en un tram de devers quinze metres. No hi ha cap separació amb la via per la que circulen les bicis i "algun dia d'aquests hi haurà una desgràcia", alerten.
A més, els activistes de la bicicleta afirmen que quan es produeixin els anunciats sinistres "no es podran atribuir a la casualitat, sinó a la imprudència dels responsables de l'Ajuntament".
Un problema vell
El traçat i la implantació del carril bici a Palma és certament un dels punts que més couen als usuaris habituals de les dues rodes com a mitjà de transport a dins Ciutat, d'ençà que Isern agafà la primera vara de Cort. En el record queda una de les primeres accions del batle popular en assolir el poder: eliminar el carril bici de les Avingudes, en compliment d'una promesa electoral.
L'altre gran nyap per als ciclistes i les seves organitzacions són els anomenats 'bicicarrers'. Segons el seu prisma, compartir la mateixa calçada amb vehicles a motor i vianants contribueix a incrementar el risc d'accident en els desplaçaments.
Un risc que es torna exponencial en certs trams, com per exemple a les rodalies del mercat de l'Olivar, on la saturació de trànsit i persones no permet als ciclistes circular amb tranquil·litat.