L'Ajuntament de Palma i la Conselleria de Mobilitat pretenen fer que el futur tramvia de Palma travessi l'actual autovia de l'aeroport a l'altura del carrer de Cuba. El traçat que se sotmeté a exposició pública preveia fer-lo creuar per un pas elevat damunt l'autovia cap al carrer de la Plata, però Cort volia canviar-ho i al Govern ja li sembla bé, segons admeté ahir el gerent del TramBadia, Joan Antoni Salas.
La modificació es duria a terme perquè el Consistori vol convertir aquest tram de l'autovia en una via urbana. Això permetria posar-hi semàfors i interrompre'n la circulació, tal com hauria de fer el tramvia per creuar-lo. D'aquesta manera, Salas comentà ahir que una part dels sis milions d'euros que preveien gastar per construir el pas elevat es podrien destinar ara a reconvertir el tram de l'autovia en un vial urbà ampliant-ne les voreres i enjardinant-lo.
La voluntat de Cort és que la part de la carretera entre la via de cintura i el palau de congressos es converteixi en una via lenta perquè acabi sent un carrer més de Ciutat. Certament, el Consistori ja va fer pública per novembre la voluntat de presentar una al·legació en aquest sentit. I així ha estat: segons el gerent del TramBadia, el Consistori formulà l'al·legació i alguns particulars també ho han demanat. El 31 de desembre es va acabar el termini d'exposició pública del traçat del tramvia i, en total, n'han rebudes 21.
Per Joan Antoni Salas, en general les al·legacions rebudes reforcen el projecte del tramvia. D'entrada, Salas recorda que el pla ja s'havia retocat perquè les vies no passassin pel Portitxol i per traslladar-ne els tallers d'una zona rústica del Molinar a Can Pastilla. El gerent declara que aquests dos aspectes es modificaren després de reunir-se amb els veïns i col·lectius de la zona i que això explica que el projecte no hagi tingut gaire crítiques dels veïns. A banda, afirma que s'han rebut al·legacions tècniques que estudiaran i no creu que hi hagi gaire problemes per aplicar-les. Es refereix, per exemple, a les que han presentat les empreses concessionàries dels aparcaments públics municipals de les Avingudes perquè el pas del comboi no afecti l'entrada i sortida de cotxes dels pàrquings.
Un altre dels possibles canvis és al trajecte pel Molinar. El projecte preveia que les vies travessassin per un sender que, segons el Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU), s'ha de convertir en un accés a Son Bordoy des del torrent Gros. La Conselleria de Mobilitat, en canvi, ara és partidària de fer passar la línia per un vial ja en zona urbana que encara s'ha de definir. Així, no s'hauria d'eixamplar el camí rural.
Salas comenta que tan sols dos particulars han demanat un canvi de traçat substancial. Es tracta de residents del carrer de Pérez Galdós que s'estimarien més que les vies transcorreguessin per la primera línia de mar. De totes maneres, el gerent recorda que aquesta possibilitat ja s'havia descartat, perquè des de la Conselleria prefereixen que el tramvia vagi per allà on pugui ser útil a més veïns.
Entre les al·legacions, també n'hi ha del sector del taxi que, a parer del responsable del TramBadia, s'oposen al projecte perquè temen que els prendrà clients. Tanmateix, "no entren en el traçat i sols diuen que poden perdre passatgers". Salas, a més, considera que això és una "percepció més que no pas una realitat", atès que els taxistes no es basen en cap informe ni estudi per afirmar que hi perdran doblers. En qualsevol cas, assegura que treballaran perquè les parades de taxis siguin properes a les del tramvia.
Segons el gerent, no hi ha hagut cap al·legació del Partit Popular, que és partidari d'aturar la tramitació del TramBadia i que, amb el suport d'UM, ha aprovat mocions en aquest mateix sentit al Parlament, al Consell i a Cort. Salas explica que tampoc no s'ha posat cap emperó al pas del comboi per les Avingudes i recorda que aquest trajecte ja es preveia al Pla director del transport, aprovat per un Executiu del PP.
Juan Antonio Salas seguro que no está enterado de las alegaciones presentadas por los vecinos al proyecto de la Playa de Palma, que afectaba y mucho, al proyecto del tranvía.¿Se tendrán en cuenta las alegaciones realizadas?