El sindicat Alternativa ha presentat una sèrie de propostes per a reduir la càrrega burocràtica dels docents de les Illes Balears. «Hem vist en els últim cursos com va en augment la càrrega burocràtica que recau sobre els i les docents, i com últimament, fins i tot, afecta la salut del col·lectiu: síndrome del treballador cremat, estrès, ansietat, etc.», han explicat.
A més, remarquen que «tot i ser un punt del darrer Acord Marc poc se’n parla i encara menys es proposen solucions per a reduir aquesta sobrecàrrega burocràtica». Per això han presentat les següents propostes i insten la Direcció General de Personal Docent a traslladar-les a la mesa sectorial per tal de treballar amb un dels punts de l’acord marc:
1. lmpulsar la dignificació de la principal funció del docent, posant en valor la seva feina, en documents, instruccions i possibles publicacions tant institucionals com de l’àmbit sindical.
2. Simplificar el procés de justificació de faltes, baixes mèdiques i llicències i permisos del personal docent.
3. Automatitzar alguns tràmits com l’elaboració d’informes individualitzats d’avaluació o programacions docents, així com el seu seguiment i anàlisi de resultats mitjançant «plantilles» preconfigurades que els docents puguin modificar, disponibles al Gestib. Així mateix, simplificar els documents de caràcter pedagògic amb la finalitat d’evitar duplicitats i emplenament de documentació innecessària: PGA, PEC, Memòries, etc.
4. Crear un sistema centralitzat al Gestib que reculla tota la informació psicopedagògica de l’alumnat en cadascuna de les etapes des d’Infantil, que aquest repositori inclogui les mesures ordinàries i extraordinàries adoptades, diagnòstics, etc.
5. Actualitzar i posar a la disposició dels equips directius dels centres educatius el llistat telefònic i de correus electrònics corporatius del personal de la Conselleria d’Educació, de les seves Direccions Generals i Departaments.
6. Dissenyar una aplicació que faciliti i agilitzi la gestió de les dades del transport escolar i del menjador, evitant duplicitats en els documents.
7. Reduir i simplificar els documents que ha d’emplenar cada tutor per a derivar la diagnosi de l’alumnat a Orientació. Revisió del protocol de derivació de l’alumnat amb necessitats educatives als EOEP o DO.
8. lncorporar els annexos de les convocatòries o resolucions dirigides als centres educatius en format PDF editable o, en defecte d’això, en document de text.
3 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
També s’hauria de reforçar l’autoritat del docent. Són molts els professors que no podem controlar els alumnes per manca de marge de maniobra.
Cada reforma, amb el deliri de l'il.luminat de torn, ha afegit paperassa irracional que treu temps i temps a la feina ben feta. Cal molt de temps per preparar classes amb activitats ben adaptades, posar exàmens, corregir... i hi ha professors amb un nombre enorme d'alumnes.
Quina vergonya. Cap de les propostes proposades milloren ni la tasca docent ni l'educació de l'alumnat.