L’STEI Intersindical ha realitzat un estudi sobre la càrrega burocràtica dels docents de tots els nivells a les Illes Balears. El sindicat ja havia reclamat a la Conselleria d’Educació i Formació Professional, el febrer de 2022, un pla per a la reducció de la burocràcia en els centres educatius, i ara és un dels punts de l'Acord marc recentment signat. L'estudi pretén ser un punt de partida per a assolir aquest objectiu de reducció de les tasques burocràtiques.
A l'estudi, que s'ha realitzat mitjançant enquestes i entrevistes, es constata que entre l'horari laborable i les hores extres que hi dediquen els docents (una mitjana de 4 hores setmanals), unes 10 hores estan dedicades a tasques no pròpiament pedagògiques i que es qualifiquen de burocràtiques. Aquesta situació es veu agreujada en el cas dels tutors i també en el cas dels equips directius.
Una dada molt significativa i preocupant és el percentatge de docents als quals aquesta situació els afecta en la seva vida personal i familiar i, sobretot, en la seva salut. Un 22% ha hagut d'anar al metge o s'ha hagut de medicar, i un 57% confessa sentir-se més nerviós i no dormir bé. El fet de rebre constantment comunicacions fora del horari laboral (88% de les persones enquestades) no facilita la desconnexió en cap moment.
Tot i que l'avaluació és una feina pròpiament pedagògica, el nou sistema establert per la LOMLOE obliga a dedicar-hi molt de temps. «El professorat arriba a tenir més de 120 alumnes i, si setmanalment dedica 10 minuts a cada alumne, els números canten. Es pot arribar a 20 hores setmanals sols per avaluar en alguns casos», assenyala l'STEI.
En les propostes de millora que es plantegen, hi destaquen la reducció de ràtios i la necessitat de rebaixar hores de docència directa per atendre totes les tasques i programes que s'encomanen, així com simplificar els documents de centre i evitar duplicitats. Es proposa que la Conselleria ha d'assumir moltes de les feines que no són d'organització pedagògica (beques, gestió d'auxiliars de conversa, etc.) i ha de contractar personal administratiu a tots els centres. També que les famílies han de poder tramitar pel GESTIB certes gestions que ara han de fer els docents.
Pel que fa a l'avaluació LOMLOE, es proposa reduir la quantitat d'ítems que s'han d'introduir, així com simplificar els informes que es lliuren a les famílies.
La conclusió és que «la molta feina de paperassa lleva temps i energia per dedicar a atenció de l'alumnat i preparació d'activitats, i que incideix de manera negativa en la salut i en el grau de satisfacció en el lloc de feina, i en definitiva, en la qualitat de l'ensenyament».
3 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Sóc docent de secundària i estic a 21 hores lectives (és a dir, de docència directa) i tinc 154 alumnes, i 12 d'ells els tinc a dues assignatures. Les tasques de correcció i avaluació són inacabables. A més, no tenim llibres, la qual cosa vol dir que he de preparar tot el material, la qual cosa resulta equivalent a redactar el llibre de text de tants nivells com tinguis. I després cal sumar-hi respondre correus, evaluar 20 ítems per alumne, assistir a reunions, fer guàrdies... Si una setmana treballo menys de 50 hores és una bona setmana. Moltes vegades són moltes més.
Si un no ho veu no és qreguedor el meu fill té 122 alumnes i fa feines fins el dissabte vespre, apart de una quantitat de consultes per internet a tot hora. Això no és cap "bulo".
I en altres profesionales?