algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 13°
12°

Clam ecologista contra l'estratègia de «creixement desmesurat» del nou Pla de Ports de les Balears

Diverses associacions ecologistes i socials de Mallorca han reclamat aquest dissabte, en el Club Nàutic de Cala Gamba, paralitzar cautelarment el nou Pla de Ports de Balears.

Així, segons ha explicat el GOB, el Pla de Ports presentat pel Govern «suposarà un increment notable de la massificació d'embarcacions en la mar, afavorirà l'arribada de grans iots de fora i enviarà als propietaris d'embarcacions petites a terra (marines seques)».

«Això sí», ha afegit l'entitat, «convidant a tothom a accedir a la mar (amb la construcció de múltiples rampes), incentivant el lloguer i la multipropietat (que es facin socis de clubs nàutics)».

«Tot això disfressat de sostenibilitat», ha lamentat l'entitat ecologista, que ha censurat que, malgrat que les Balears ja suporta una «forta pressió nàutica», les obres previstes en el Pla de Ports afecten 12 espais protegits per la Xarxa Natura 2000 «sense cap estudi ambiental», entre altres, a Mallorca.

Gentrificació de la mar

Davant aquesta situació, el GOB i altres associacions com ara Salvem Portocolom, Activistes de Sóller, Mallorca Blue, Terraferida, Cercle Mallorquí de Negocis, Iniciatives del Mediterrani, la Federació d'Associacions de Veïns de Palma i l'Associació Veïnal Coll d'en Rabassa han criticat la «saturació de vehicles nàutics i gentrificació de la mar».

A més, han lamentat, «la pèrdua de valor ecològic de la costa i el litoral, i també patrimonial, vinculat a les embarcacions i usos tradicionals, i la intensificació de l'ús dels espais portuaris amb obres d'un impacte inassumible». Tot això, han censurat les associacions, «promogut pel Pla General de Ports Balears (2018-2033)».

Per això, han demanat que es realitzin estudis de capacitat de càrrega ecològica i social en el litoral de les Illes; un cens, o bé un estudi, per a conèixer quantes embarcacions freqüenten el litoral de les Balears i quantes romanen a terra en sec.

A més, les associacions han reivindicat que es planifiquin els ports competència del Govern amb criteris de «decreixement i desmercantilització dels amarraments, per a potenciar el seu ús local». I llevant impostos i enregistraments, en tot cas, només a aquelles embarcacions de petita eslora i sota impacte ambiental. També, que la planificació atengui «criteris socials ecològics i no de capacitat de càrrega».

Finalment, han reivindicat que es compleixi l'obligació de preservar els hàbitats i ecosistemes marins; es retirin sense més demora els centenars de punts de fondeig il·legal; s'impulsi de manera urgent la tramitació dels Plans de Gestió dels espais protegits per la Xarxa Natura 2000 i se solucioni el problema de gestió d'aigües grises i negres en instal·lacions portuàries.

En definitiva, han sol·licitat que «es paralitzin cautelarment les previsions del Pla de Ports» que són, segons les associacions, de «creixement desmesurat i de turistificació dels ports i del litoral de les Balears».

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per jbm, fa mes de 2 anys

Cal construir una alternativa electoral que puga enviar a fregir espàrecs tots els partits polítics qui es bravegen de ser ecologistes i d'esquerres i que no són més que eines en mans del gran capital, que els fa servir per entabanar molta de gent que no consentiria que ho fessin els de dretes declarades. Som en una urgència .... o ho aturam ara o ja no serem a temps a salvar cap moble.

Valoració:18menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente