El diari espanyol ABC ha sortit aquest dimecres al carrer amb una gran mentida a la portada: «Sanció per al metge que no atengui en català a les Balears». Cosa que el Govern s'ha afanyat a desmentir en un comunicat on explica que aquesta afirmació no és certa: «En aquest sentit, tant els professionals com els usuaris s’han d’adaptar a allò que diu la normativa i es poden expressar en qualsevol de les dues llengües. El que garanteix el Govern és que cap atenció a pacient sigui rebutjada per raó de llengua i és això el que suposaria l’obertura d’un expedient administratiu per analitzar el cas concret. En definitiva, el Govern no sanciona a qui es nega a atendre en català, com diu el titular d’ABC avui. El que fa el Govern és obrir acta administrativa a qui es negui a donar atenció mèdica per aquest motiu».
El Govern ha remarcat que garanteix els drets lingüístics dels professionals i dels usuaris del Servei de Salut de les Illes Balears en relació a la possibilitat d’usar qualsevol de les dues llengües oficials de les Illes Balears, el castellà i el català, segons la Llei Orgànica 2/1983, de 25 de febrer, de l’Estatut d’Autonomia i La Llei 3/1986, de 29 d’abril, de Normalització Lingüística de les Illes Balears.
Segons la normativa autonòmica actual, que correspon al Decret de Llengües Oficials de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, «tots els treballadors públics de la Comunitat Autònoma han de conèixer les dues llengües oficials en un nivell que els permeti desenvolupar les funcions del seu lloc de feina i facilitar al ciutadà l’exercici dels seus drets lingüístics».
Procediment
Com fan la resta d’administracions i davant qualsevol reclamació o queixa, la Conselleria de Salut i Consum posa a disposició dels usuaris de la Sanitat Pública el Servei d'Atenció a l'Usuari del Servei de Salut i els serveis d'Atenció al Pacient dels hospitals. A més, la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura posa a disposició de qualsevol persona l'Oficina de Defensa dels Drets Lingüístics a les Illes Balears, davant la qual es poden tramitar reclamacions en aquest sentit.
Quan hi ha una reclamació o queixa relacionada amb qualsevol tipus de situació donada dins l’Administració i amb la qual una persona està en desacord, s’inicia un procediment per tal de donar una resposta a la qual està obligada la pròpia Administració en qualsevol dels seus àmbits, segons la Llei de Procediment Administratiu.
La Conselleria de Salut i Consum considera que amb la normativa vigent es poden preservar els drets lingüístics dels professionals i els ciutadans de les Illes Balears dins l’àmbit del Servei de Salut i, per tant, no preveu que s’hagi de fer cap canvi normatiu ni quant als procediments.
De totes maneres, no estaria gens malament...