Un ciutadà de les Illes Balears ha estat comminat en vàries ocasions, a parlar en castellà des d'un servei públic que depèn del Govern. L'empleat públic li ha arribat a dir al ciutadà que parlàs en castellà, perquè «això és important».
El ciutadà víctima d'aquesta nova discriminació per part d'un organisme públic, Dídac Martorell, ha explicat a dBalears que el telefonista d’Infocovid l'ha tractat amb menyspreu pel fet de parlar en la llengua pròpia de les Illes Balears.
Martorell ha posat la següent denúncia davant l’Oficina de Defensa dels Drets Lingüístics del propi Govern.
«Avui, 25 de juliol de 2021, al voltant de les 17.05 h he rebut una telefonada d’Infocovid (971220000), en què l’home que m’ha atès, el nom del qual desconec perquè no s’ha presentat, m’ha fet un requeriment, en castellà –i en aquesta llengua ha seguit durant tota la conversació– de per quin motiu no havia acudit el dia anterior a fer-me una prova PCR, per la qual tenia hora demanada. La meva resposta ha estat «perquè no vaig poder». Ha dit que no m’entenia, i li he respost, més a poc a poc, «perquè no vaig poder». Llavors ha estat quan l’operador m’ha dit que li digués en castellà. Li he contestat que som a Mallorca i el català és llengua oficial, amb la qual cosa ha contestat «esto es importante», amb un to de veu marcadament pujat, i m’ha començat a explicar que jo som ciutadà d’Espanya, intentant-me fer sentir malament pel fet de no parlar-li en castellà (així ho he rebut, i és quan he començat a tremolar per la situació de vulnerabilitat, perquè és quan he notat que m’estaven discriminant per motius de llengua). Aleshores, l’operador ha continuat amb un to de veu desafiant i intentant-me obligar a parlar en castellà; és quan li he demanat que em passi amb qualcú altre que m’entengui en català. En aquest moment ell ha apujat encara més la veu i, en lloc de passar-me una persona que m’atengués en la meva llengua, ha continuat amb paraules intimidatòries. Llavors, quan he vist que era impossible que m’arribassin a atendre en català, li he comunicat que tot seguit faria una reclamació a l’Oficina de Defensa dels Drets Lingüístics del Govern de les Illes Balears i he penjat el telèfon».
Dídac Martorell sol·licita a l’Oficina de Defensa dels Drets Lingüístics que «tramiti aquesta reclamació, es faci la investigació que escaigui i s’expedienti el treballador d’Infocovid que ha vulnerat el meu dret estatutari (i per tant, constitucional) de no ser obligat a canviar la meva llengua, amb l’agreujant de fer-ho amb agressivitat verbal i intimidatòria».
Martorell considera que «Com a ciutadans de les Illes Balears no podem tolerar que se’ns discrimini per motius de llengua, i el Govern de les Illes Balears no ha de tolerar que això ho faci un treballador de la institució».
Acab de patir una discriminació lingüística en una telefonada d'Infocovid, en què m'han intentat obligar, reiteradament, a parlar en castellà, amb moltes males maneres. Per la nirviada de la discriminació ja no sé ni què m'ha arribat a dir, però m'ha deixat tremolant. (Seguesc)
— Dídac Martorell (@diMartorell) July 25, 2021
Quan s’admet que puguin ocupar llocs de feina de cara al públic gent incompetent en una de les dues llengües oficials s’està fent un atemptat contra els drets lingüístics de tots, i un atemptat contra els drets laborals de la gent que, perquè ha estudiat aquí, o perquè s'ha esforçat en aprendre-les de gran, coneix les dues llengües i les entén sense problemes, i que ha de veure que llocs de feina que haguessin pogut ocupar ells són ocupats per gent que n’és incompetent.