Un estudi del GOB ha determinat que amb el vent de component nord les concentracions mitjanes d'òxids de sofre i nitrogen pugen entre quatre i vuit vegades a Maó el que provoca, segons han apuntat, que sigui necessari «un canvi de criteri en la producció elèctrica que prioritzi la salut de les persones».
Els ecologistes han apuntat que actualment s'utilitzen prioritàriament els combustibles «més barats», sense tenir en compte que també són els més nocius per a la salut. «El canvi de prioritat en el combustible en els dies de vent de component nord és el mínim que es pot demanar per a reduir els episodis de més concentració d'aquests òxids», han declarat.
L'estudi ha comparat les mesures de qualitat de l'aire de les estacions pròximes al port de Maó amb les de la direcció i velocitat del vent, la qual cosa ha conclòs que els vents procedents de la direcció en la qual es troba la central tèrmica i, en menor mesura, la presència de grans vaixells atracats en el port, fan augmentar les concentracions de contaminants sobre la ciutat.
«En episodis de vent del nord, la mitjana de la concentració de diòxid de sofre (SO2) i diòxid de nitrogen (NO2) pugen fins a quatre vegades per sobre de la mitjana anual i la d'òxid nítric (NO), fins a vuit vegades», han explicat. En concret, les concentracions van pujant fins a velocitats del vent d'uns 40 quilòmetres per hora, a partir del qual baixen.
«La central tèrmica del port de Maó utilitza prioritàriament motors antics que funcionen amb fuel, simplement perquè és més barat, malgrat ser més contaminant. Aquest criteri hauria de canviar», han remarcat des del GOB.
Els ecologistes han remarcat que les concentracions màximes s'han observat durant episodis de Tramuntana. «Encara que no superen els límits permesos per la legislació actual, basant-nos en els índexs de qualitat de l'aire del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic, l'any 2019 va haver-hi en total 23 franges horàries en les quals la qualitat de l'aire de Maó es va situar dins de la categoria de regular», han apuntat.
El GOB ha reconegut que s'ha treballat amb dades de 2019, abans de l'entrada en funcionament durant 2020 de la refrigeració amb aigua depurada, que permet una baixada de les emissions dels òxids de nitrogen dels motors de gasoil, però no dels de fuel.