Un 74% dels centres d'Eivissa tenen "molts problemes" per aplicar el TIL

Gràfic de "La realitat del TIL a l'illa d'Eivissa".

TW
2

Un 74% dels centres d'Eivissa que estan aplicant el Decret de tractament integrat de llengües (TIL) tenen “bastants o molts problemes” per aplicar el TIL. A més, un18% “no apliquen l'anglès” i només un 8% assegura tenir “cap o pocs problemes” en l'aplicació a les aules de la nova normativa.

Aquesta és una de les moltes conclusions de l'informe “La realitat del TIL a l'illa d'Eivissa” que es va fer públic el dilluns capvespre davant d'unes 80 persones a la seu de la UIB a Eivissa i que ha realitzat l'Assemblea de Docents d'Eivissa. L'estudi s'ha realitzat sobre un total de 29 CEIP (Infantil i Primària) i de 9 IES (Secundària) de l’illa d’Eivissa (exclosos: privat, concertat, i públics amb “Pla Pilot Plurilingüe”). L'informe també denuncia que 14 centres d’Eivissa, un 39%, no tenen personal B2 d’anglès, tot i les promeses de la Conselleria d'Educació.

Algunes de les problemàtiques pedagògiques que s'estan donant tant a Primària com a Secundària és que “els docents han de fer contínuament aclariments i traduccions perquè l’alumnat no està preparat per rebre els continguts en llengua estrangera”. A més, “la no comprensió de les classes genera manca d’atenció, conductes disruptives i conflictivitat”, expliquen els autors de l'informe. I afegeixen que “la manca de correcció en anglès, 'spanglish', genera un mal aprenentatge”.

La competència lingüística del català també es veu fortament afectada pel TIL, segons l'estudi. “S’amenaça l’adquisició de competència lingüística en català. Les avaluacions de diagnòstic dels darrers anys mostren resultats molt semblants en català i castellà a 4t de primària i 2n d’ESO. Atribuir el fracàs escolar a la immersió lingüística en català no té fonament”, expliquen els professionals.