La pràctica regular d’exercici físic al llarg de tota la vida i la parla de dues o més llengües contribueixen a potenciar la reserva cognitiva i a fer front al deteriorament cognitiu que s’esdevé durant l’envelliment. Aquesta és una de les principals conclusions de l'equip d’investigadors del grup de recerca en Neuropsicologia i Cognició de l’Institut Universitari d’Investigació en Ciències de la Salut (UIB-CAIB) després de fer dos estudis.
En el marc del projecte de recerca Activitat física com a factor protector de l’envelliment cognitiu –finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat–l’equip dirigit per la doctora Pilar Andrés, professora del Departament de Psicologia de la UIB, ha realitzat dos estudis que han posat sobre la taula diferents conclusions.
En el primer estudi, els investigadors de la UIB varen comparar la realització de funcions executives –que es consideren essencials per al bon funcionament cognitiu, ja que permeten la planificació, l’organització i l’autocontrol de l’individu– entre persones actives i no actives físicament. Els resultats varen demostrar que els participants que realitzaven exercici físic regularment eren més efectius que els passius a l’hora d’inhibir estímuls irrellevants durant la realització d’una tasca, la qual cosa permet inferir que l’activitat física cardiovascular crònica, més enllà dels beneficis en la salut, té uns efectes positius en el funcionament cognitiu.
El segon estudi, fet en col·laboració amb investigadors de les universitats d’Umeå (Suècia), Estocolm (Suècia) i Cardiff (Gal·les), ha mostrat que les persones bilingües tenen un millor rendiment en tasques de memòria episòdica, un tipus de memòria relacionada amb la recuperació d’episodis de la mateixa experiència personal i que es veu precoçment afectada per l’envelliment causat per l’atròfia de l’hipocamp i de les regions frontotemporals.
En aquest estudi es va investigar longitudinalment (a intervals de 5 anys i durant 30 anys) l’actuació cognitiva d’un grup de 1.000 persones que vivien a Suècia. Els resultats varen revelar que les persones bilingües tenien millors puntuacions en tasques de memòria episòdica que les monolingües, i això a partir d’edats primerenques i al llarg de tota la vida, fins a les darreres etapes d’aquesta.
Els resultats d’ambdós estudis posen de manifest que tant l’exercici físic al llarg de tota la vida com el coneixement efectiu de dues o més llengües són factors que potencien la reserva cognitiva i que, per tant, contribueixen a pal·liar el deteriorament cognitiu que s’esdevé amb l’envelliment.
Perdó per les faltes. Escrivia amb una tableta i díns un cotxe.