lluvia ligera
  • Màx: 23°
  • Mín: 19°
22°

Si és un codi Iris, Emergències 112 salta a la resposta

El Govern ha creat una base de dades amb els telèfons de dones que hagin patit maltractament, per així detectar amb més rapidesa la cridada

L'obectiu del Programa Iris, impulsat pel Govern balear, no és altre que detectar de la manera més eficient possible una probable telefonada, per demanar ajuda, en la qual la víctima no pugui parlar amb l'operador.

El Servei d'Emergències 112 ha habilitat una base de dades confidencial sobre víctimes de violència de gènere. Aquest fitxer inclou el número de telèfon de gent maltractada que, voluntàriament, el vulgui facilitar amb la finalitat que l'112 pugui detectar amb rapidesa les trucades procedents d'aquestes persones i les pugui ajudar, així, d'una manera més ràpida i eficient.

L'objectiu és proporcionar-los un mecanisme d'autoprotecció davant futurs episodis de violència. Cal assenyalar, de fet, que el Servei d'Emergències 112 pot ubicar geogràficament les trucades procedents de telèfons fixos. D'aquesta manera, si ningú que es troba dins la base de dades crida a l'112 i penja el telèfon -o l'hi pengen-, no cal que aporti gens d'informació. L'operador, davant la sospita que potser es perpetra una agressió i sense més preàmbuls, activarà un codi Iris per comunicar els fets immediatament a tots els organismes que s'han de mobilitzar per auxiliar aquesta persona.

En el cas dels mòbils, de moment no és possible ubicar geogràficament a qui fa la telefonada, però el sistema sí que permetrà alertar més aviat que es tracta d'una sol·licitud de socors per violència de gènere.

En aquests casos, Emergències 112 recomana a la víctima que, almenys, doni la referència exacta d'on és. La central havia detectat que en algunes ocasions rebia telefonades de gent que penjava abans de facilitar cap tipus de dada i que no responia quan se li tornava la cridada. Per aquest motiu, sempre hi havia la sospita que es pogués tractar d'alguna persona que demanava ajut i que no es podia comunicar perquè algú no li ho permetia.

Davant aquesta situació, des del Servei d'Emergències de les Illes Balears es pensà que en relació amb les víctimes de maltractament reiterat -com és el cas de la violència de gènere- seria molt útil conèixer que aquestes trucades procedeixen d'un telèfon consignat com el d'una llar on hi ha antecedents d'aquesta classe de violència.

Les interessades només hauran d'omplir un formulari específic que els responsables de les oficines d'atenció remetran al SEIB 112 a través dels conductes reglamentaris que empara la Llei de protecció orgànica de dades -fax sense memòria, correu electrònic encriptat o correu ordinari oficial.

Una vegada al Centre d'Emergències, aquesta informació s'inclourà dins la base de dades telefònica i el full d'inscripció estarà arxivat sota les mesures de seguretat pertinents. El servei quedarà, així, activat.

Fins ara, Emergències 112 ha gestionat 1.241 telefonades relacionades amb violència domèstica fins al mes d'octubre. D'aquestes, 635 foren per bregues a la llar, 246 per agressions físiques, 131 per amenaces, 41 per incompliment d'ordres d'allunyament i 38 per maltractament, entre d'altres. El mes de juliol ha estat el que ha registrat més incidents relacionats amb violència domèstica, amb un total de 163, seguit de l'agost (150) i de l'octubre (136). La xifra mitjana d'episodis per mes és de 124. Això suposa una mitjana diària de 4 incidents.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.