La seva infantesa començà el 20 d'octubre de 1974 a Palma. La
recorda amb bons i mals moments, però les evocacions positives
dominen dins de la seva memòria perquè té un cap -diu ella- que
elimina i fulmina allò que no interessa i ho envia a la paperera de
recliclatge. Els seus millors records s'ubiquen a Pòrtol, amb la
padrina, "corrent pel carrer fora sabates". També els troba a
l'època en què es formava, perquè els estudis mai no foren una
càrrega per a ella. Va tenir bons professors, que l'encoratjaven a
investigar; precisament s'interessà en materies artístiques gràcies
a una professora de COU, Joana Maria Brunet, que explicava les
coses de l'art amb una seguretat i una força encisadores, així que
Eva volgué seguir el camí de la persona a qui admirava. Després, en
acabar la carrera d'història de l'art, s'adonà que la seva formació
real encara no havia començat, "perquè a la universitat només et
donen les eines perquè després et desenvolupis pel teu compte",
així que s'hi va posar -amb colzes i molta il·lusió-, fins que
aconseguí trobar un lloc dins la professió i, de fet, actualment fa
inventari i diagnosi del patrimoni històric, artístic i etnològic
de Mallorca. A Eva li agrada llegir assaig i novel·la històrica,
escolta qualsevol música, però prefereix la barroca i la romàntica.
Del cinema, es fixa més en aspectes tècnics de la fotografia que no
en el guió i admira especialment els realitzadors orientals perquè,
a més d'un ofici tècnicament acurat, transmeten una sensualitat
molt diferent, hi posen tots els sentits".
Quant a l'estat de salut del patrimoni artístic mallorquí,
reconeix que els experts ara n'estan començant a tenir un poc de
cura, però l'assumpte encara es troba en una fase de diagnosi, així
que s'està estudiant el malalt per saber allò que s'ha de fer.
Segons ella, la situació del patrimoni històric mallorquí és greu,
però estable.
- D'on ve la malaltia? Per què el nostre patrimoni artístic
està malalt? Oblit històric? Manca de gent preparada?
- Crec que hi ha gent preparada, hàbil, però els mallorquins també
som com som. I si tu tens un canterano antic a ca teva, ara sí que
saps què és, allò; però ha hagut de venir un alemany i comprar-ne
cinquanta, la qual cosa ha fet que pujassin els preus, perquè els
valorem.
- Quin és el major defecte dels mallorquins?
- No entenem que som com som a causa del que hem estat. Per
exemple, amb el tema de la terra roja, a la gent de Pòrtol i la
Cabaneta sempre se la coneixia per la seva pell vermellosa i era
perquè des de feia molt de temps feien feina amb la terra de les
olleries.
- L'art és necessari?
- Sí que ho és. És inherent a la persona. El gran i el petit.
- On és el límit entre ells? El fixen els galeristes o els
historiadors?
- Els historiadors el fixen quan ja han passat molts d'anys. En el
mateix moment, ho fan els galeristes.
- Així que els experts de vegades no coincidiu amb ells en
les vostres apreciacions artístiques? Potser perquè els galeristes
solen tenir motivacions més comercials?
- Exactament. Ells són comerciants de l'art. No vol dir que sigui
dolent, això, perquè molts d'artistes no es coneixerien si no fos
per la intervenció d'un bon galerista. Però el seu punt és el
comerç. Ells venen amb un preu establert en euros. Un museu et
"ven" art que està penjat allà i tu no pagues més que una entrada.
Et proporcionen més el concepte que la peça.
- Què produeix la contemplació de l'art en les persones, en
el terreny íntim?
- Depèn del moment històric. Per exemple, abans tenia com a
finalitat proporcionar un plaer visual, però a partir del segle XX
hi ha tendències, obres, que s'han fet per generar repugnància.
- Com, quan comença a existir l'esperit artístic a la
humanitat? Els qui pintaren els bous d'Altamira ho feren amb
aspiracions estètiques?
- Ho feien per honorar els déus o la natura, per cridar la caça.
Pintaven aquells bous per expressar que volien caçar allò. Tu caces
la seva imatge i és ja com una interpretació que estàs caçant
l'animal.
- No existia encara la idea de fer coses simplement per la
seva bellesa?
- No, jo crec que no. No està demostrat. Ells no tenien aquesta
conciència, sinó que ho feien per la seva utilitat. I passava el
mateix a l'antiga Grècia. Allà un escultor no era un artista, sinó
un treballador mecànic, perquè els qui feien feina amb les mans
tenien aquesta consideració social. Una altra cosa eren els
pensadors. Ara veiem com a art tot allò que feien els grecs, però
ells tenien un pensament més pràctic. El sentit de la bellesa
contemplativa no arribà fins al segle XVII.
- I és exclusiu dels humans?
- Per fer art s'ha de tenir la intenció de fer-lo. En aquest tema
hi ha cinquanta mil conceptes i tots ells són subjectius. Entre
"l'art per l'art" i "l'art és tot allò que l'home decideix que és
art" es poden dir moltes coses. Però jo crec que, per damunt tot,
hi ha d'haver una intenció de realitzar-lo perquè ho sigui
realment.
- Segons el que deis, els animals en són
incapaços.
-Jo crec que sí.
- Però hi ha ocells, com conta Durrell, que construeixen
precioses cambres nupcials, exquisidament decorades, que
suggereixen que allà hi ha un sentit estètic.
- Però això no és art. Per a ells és cridar l'atenció de la femella
perquè el que vol l'espècie es reproduir-se. Els humans hem arribat
a un grau d'evolució diferent i, com que ja hem posat el sentit de
reproducció entre cometes, ja no ens passam la vida cercant el
mascle alfa perquè ens insemini, així que ens podem permetre la
contemplació de la bellesa en si mateixa.
- Potser els humans no cerquem el mascle alfa reproductor,
però els pintors cerquen l'alfapagador o el galerista alfa, o
l'èxit alfa... Com els animalons, en un altre estadi, amb el mateix
automatisme...
- Sí, sí, és cert. Allò que volia dir, amb això dels "alfa" és que
avui dia els humans no necessitam aquestes coses primàries, ja no
hem de sortir al bosc a cercar el menjar i caçar-lo, perquè anam al
súper i allà ho compram tot. L'art també és una cosa que és a prop
de nosaltres i en podem gaudir quan volguem. Els humans ja hem
cobert les nostres necessitats fisiològiques i ara podem passar a
unes altres, estètiques o intel·lectuals.
- La gent contempla un quadre figuratiu i descobreix
perfectament la sensació que li provoca, però en l'art abstracte
molta gent dissimula i diu que entén allò que potser no
entén.
- Hi ha persones a qui poden agradar uns colors, unes formes, però
que no el comprenen, l'art abstracte. Jo crec que un noranta per
cent de població que ha de triar un quadre per penjar dins ca seva,
el volen figuratiu.
- Si s'acostàs la destrucció mundial i us encarregassin
salvar l'obra d'un sol artista, a qui triaríeu?
- Sens dubte, Miquel Àngel.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Estic completament d'acord amb el Jorge, la pintura abstracte s'ha convertit amb una pintura decorativa y efectivament està absolutament passada de moda, és un niu de vulgaritat.
Estoy en total desacuerdo con la Sra. Eva en relación a la afirmación de que ahora se venden un 90 x ciento de cuadros figurativos y un 10 x ciento de abstractos. Si en las tiendas de muebles ahora mismo hay más cuadros abstractos que figurativos, en la mayoría de ellas sólo hay abstractos, Hoy en día se compra un cuadro abstracto que haga juego con el sofá, es lo que hay. A lo mejor cuando la Sra. Eva estudiaba si pasaba lo contrario. Ya ha pasado el tiempo en que la pintura abstracta era incomprendida, de hecho hace más de un siglo que se pinta abstracción, de hecho un pintor abstracto ahora mismo es un pintor pasado de moda. Gracias Sr. Raphel por sus entrevistas tan diferentes.
Una cosa vull dir. Avui en dia els Museus segurament son molt més negoci que les galeries d'art. M'ha semblat un poc naif aquesta idea de que els Museus no son un negoci i més avui en dia que se'n fan tants de Museus d'art contemporani. Penseu una miqueta per exemple amb el que ha passat amb el Baluart... Una altre coseta, pens que els animals si son artistes, per aixó els homes som artistes. La darrera , molt bona la secció, Raphel, sempre trobes gent, a vegades bastant anònima que sempre ens diuen coses prou interessants, enhorabona.
Que hermós tot això que conta aquesta al·lota, i quanta raó té!