Qui més qui manco ja té el be comprat i congelat per fer les panades el Dijous o Divendres. Tanmateix, però, segons informen els carnissers del mercat de Santa Catalina de Palma, és dimecres o el mateix dijous el dia de l'any que més carn de xot venen.«Hi ha molta de gent que sempre espera fer les compres a darrera hora. Així s'asseguren que el producte sigui ben fresc», explica la carnissera Joana Pérez.
«Saps què és que dic jo? "demana aquesta venedora de Santa Catalina. Que si d'ençà de fa cinc o sis anys en venem més poca, de carn de be és perquè n'hi ha moltes que s'estimen més, per les festes de Pasqua, anar a un hotel de per Cala Millor o Portocolom, que no quedar a ca seva a fer les panades!».
Segons aquesta carnissera, aquesta és la vertadera causa de la baixada de consum de carn i no cap altra. «No és que la gent no en compri, de be fet aquí. La majoria dels que fan panades demanen carn d'aquí. El que passa és que de cada vegada hi ha més poca gent que en fa», diu Joana.
«Tota la raó tens! "diu una clienta d'una setantena d'anys que no vol dir el seu nom. No és per tornar-ho a dir... però ara, de fa dos a tres anys, a la meva cunyada li ha pegat per compra les panades, en lloc de fer-les. Jo, a ca nostra no ho havia vist mai a això. I és bo de veure, no té tanta feina ni de molt. El dissabte de Pasqua en compra mitja dotzena al forn i el dia de Pasqua se les foten. Quan en feia, en feia dos quilos, per ventura, de panades. I treu comptes tu! Hi ha avantatge ferm de la carn que duen mitja dotzena de panades a la que posen a devers la trentena de panades que surten amb dos quilos de farina!».
«Jo, ho vaig dir a la meva cunyada: 'Esperança, bon moraduix t'has carregat! I com així no vols fer panades?' I sabeu que em va contestar? "pregunta aquesta mateixa dona. Idò va dir: 'Les festes de Pasqua, saps què són? Feina, per les dones, són. I jo, de feina, ja n'he feta ben a bastament! Així és que és en tenir ganes de fer una rialla, que l'hem de fer. I si ja no vaig de fer panades, no gens empegueïda de dir-ho que estic!'».
«Jo, però, no som com la meva cunyada. Mentre visqui i tingui el cap clar, les panades que menjarem a ca nostra, seran fetes nostres. No ens en mancaria d'altra!», sentencia la fervent compradora i, tot seguit, encomana a la carnissera aquella peça que vol que li guardi per dimecres.
Tot i els canvis socials produïts a l'illa de Mallorca en els darrers anys, que fins i tot ha provocat transformacions en les pràctiques culinàries, la Conselleria ha posat en marxa una campanya per incentivar el consum de be de Balears entre els clients particulars. Aquests dies, es poden veure arreu uns cartellets a les carnisseries amb una ovella pintada i, a sobre, es pot llegir, fent un joc de paraules: «Tria bé. Consumeix productes locals».
Mateu Morro, coordinador d'Unió de Pagesos, valorà ahir aquesta iniciativa de «molt positiva». «Pens que aquesta campanya és molt encertada. Per tot arreu es poden veure cartells amb l'ovella. Ara, fa falta esperar que les festes hagin passat per veure com han anat les vendes. Des d'Unió de Pagesos, però, som optimistes», assegurà Morro. Biel Company, d'Asaja, es pronuncià en un altre sentit. «Amb això de les campanyes de publicitat, el que hem d'anar a encalçar és si es fan perquè hi creuen, o per sortir a la foto. Això és el re! Ara bé, està comprovat que més d'un 70% del be que es consumeix a Mallorca es fet aquí. Ara, allò, important és entrar a les grans superfícies comercials», digué Company.