A.P. FERRANDO. Palma.
Javier Rodrigo de Santos mantingué una trajectòria política en ascens meteòric, almenys tant com la seva caiguda. Casat i amb cinc fills, l'imputat per malversació de fons públics va néixer a Burgos el 4 de maig de 1965. De Santos es llicencià en Dret a la Universitat de Madrid i una vegada afiliat al Partit Popular, ocupà diferents càrrecs de responsabilitat a l'Administració.
Fou director provincial de Muface a les Balears entre 1994 i 1997 i gerent del Servei Balear de Salut (Serbasa), de març a setembre de 1997. Ocupà el càrrec de director territorial de l'Insalud a les Balears, càrrec que ocupà fins al traspàs de les competències sanitàries a la Comunitat Autònoma. L'etapa al capdavant de l'Insalud a les Balears, entre 1997 i 2002, coincidí parcialment amb el Govern del Pacte de Progrés. Des del seu càrrec, De Santos es convertí en un element essencial de l'oposició del PP contra l'Executiu progressista. Coneguts són els episodis de tensió amb la consellera de Sanitat del Pacte, Aina Salom, amb la qual arribà a protagonitzar una picabaralla dialèctica al bell mig de la plaça Major de Palma.
Assumides les transferències sanitàries, De Santos s'incorporà llavors a l'equip de Joan Fageda a l'Ajuntament de Palma com a director de l'àrea de Coordinació d'Infraestructures. En la legislatura següent, De Santos passà a ocupar un lloc important en l'equip de Catalina Cirer a Cort a petició de Jaume Matas. Fou nomenat tinent de batle d'Urbanisme i gerent de l'Empresa Municipal d'Obres Públiques. Des d'aquesta posició, s'encarregà entre 2003 i 2007 de gestionar els projectes urbanístics de la ciutat, els principals dels quals en estreta col·laboració amb l'Executiu autonòmic presidit per Matas. Entre altres qüestions, l'exregidor fou l'encarregat de les gestions per triar la ubicació del nou hospital de referència. De Santos intervingué aleshores en la requalificació dels terrenys escollits devora el monestir de la Real, que passaren de rústic a equipaments sanitaris.
A més, De Santos tingué un paper destacat en el projecte de construcció de l'estació intermodal a la plaça d'Espanya, durant les obres de la qual es produí el polèmic esbucament del pont del tren al parc de les Estacions.Així mateix, el projecte de la façana marítima de Palma va tenir l'extinent de batle d'Urbanisme com a protagonista destacat. Des de Cort, De Santos s'enfrontà amb el Consell de Mallorca per intentar que l'edifici de Gesa no fos protegit i permetre la construcció de pisos de luxe per la promotora Núñez i Navarro al mateix solar. L'enfrontament amb el Consell el portà a denunciar per via penal l'Executiu insular presidit per Maria Antònia Munar per «corrupció urbanística». A finals de juny de 2006, De Santos mantingué diversos enfrontaments públics amb Catalina Cirer i anuncià que no repetiria com a regidor del PP en la legislatura següent. En l'actualitat, treballava a la Delegació especial d'Economia i Hisenda de les Balears, al carrer de Gaspar Sabater, on ahir no acudí al seu lloc de feina.