Q.TORRES/AGÈNCIES. Palma.
El president de Convergència i Unió i secretari general de Convergència Democràtica de Catalunya, Artur Mas, i el president d'Unió Mallorquina, Miquel Nadal, acordaren ahir «estrènyer els llaços» entre les dues formacions nacionalistes, una operació que pot convertir UM en nou referent polític nacionalista de Convergència a Balears.
De moment, però, l'acord d'ahir suposa obrir negociacions per presentar-se plegats a les properes eleccions europees de 2009 -fins ara Convergència es presentava amb el PSM- i fer un front comú davant Madrid per reivindicar, entre altres, una millora del finançament autonòmic d'ambdues comunitats.
Així ho manifestaren ahir els màxims dirigents dels dos partits a la seu de Convergència, després de reunir-se per primer pic des que Nadal és president d'UM. Tot i que el soci de referència de Convergència a Balears és el PSM, l'entrada d'aquest partit en el Bloc va provocar un cert distanciament entre ambdós, al temps que UM millorava relacions amb els nacionalistes catalans. Ara, UM i CDC fan una passa més i obren negociacions per anar junts a les europees.
Un avenç en una relació que, segons explicà Mas, no està encara «formalitzada», però que «madura» en els darrers temps. Per a Mas, és «lògic» que els dos partits nacionalistes «majoritaris i centrals» de Catalunya i Balears tinguin una relació «més fructífera i més profunda».
Amb tot, advertí que, «d'entrada», no hi haurà una «substitució» del PSM com a referent de Convergència a Balears, si bé reconegué que la «referència amb UM és cada pic més intensa i sòlida».
El convergent lloà l'«esforç molt gran amb resultats tangibles d'UM per ocupar l'espai central a Balears» i felicità UM per haver «aconseguit agrupar» en una sola candidatura tots els nacionalistes a les generals perquè Balears tingui «representació directa i pròpia» a Madrid.
El president d'UM, Miquel Nadal, agraí a Mas el paper «punter» de CDC en la defensa de les nacionalitats històriques sempre des del «respecte a allò que són partits diferents», i, igual que Mas, es va proposar per objectiu acabar amb el dèficit fiscal de Catalunya i de Balears.