nubes dispersas
  • Màx: 23°
  • Mín: 20°
20°

«Les autoritats regionals han de decidir qui gestiona els aeroports»

La Cambra convidà l'expert Germà Bel a parlar de descentralització

E.DOMÈNECH. Palma.

La gestió dels aeroports ha de ser descentralitzada. Una vegada aconseguit això, cada govern autonòmic, amb les autoritats locals, ha de decidir quina és la millor fórmula de gestió d'aquestes instal·lacions de manera individualitzada, estudiant també la conveniència d'incloure-hi la iniciativa privada.

Així ho manifestà Germà Bel, catedràtic de la Universitat de Barcelona, expert en política econòmica i ideòleg del model de gestió d'aeroports proposat per Catalunya, que participà en una jornada a Palma sobre descentralització aeroportuària, organitzada per la Cambra de Comerç de Mallorca. L'objectiu de la institució cameral era reunir el món empresarial de l'Illa per donar a conèixer el model de Bel i consensuar una opinió sobre la gestió d'aquestes instal·lacions amb vista a presentar solucions als dirigents polítics. «Manca informació i el sector econòmic ha d'estar en sintonia», assenyalà el president de la Cambra, Joan Gual de Torrella.

Bel aposta per un model aeroportuari descentralitzat i recorda que el sistema espanyol en xarxa és «anormal» dins el context dels països de la Unió Europea. Defensa que la gestió individualitzada dels aeroports promou la competència per captar companyies aèries, afavoreix la transparència en el finançament i facilita l'establiment de mecanismes de col·laboració entre el sector públic i el privat i la innovació.

Sobre quina ha de ser la gestió de cada un dels aeroports, Bel no creu que hi hagi una «solució universal» i opina que cada regió ha d'estudiar la més adient. En el cas de Son Sant Joan, advoca per un sistema amb «preeminència» de les autoritats locals i per «experimentar» amb la gestió publicoprivada.

Bel no es va atrevir a preveure, si amb la gestió individualitzada, l'aeroport de Palma obtindria més beneficis, però sí considerà que es podrien dissenyar polítiques comercial més properes a la realitat. Com a exemple posà les tarifes, que «baixarien en alguns casos, com Palma, i pujarien en d'altres, on els costs que es generen són més alts que les taxes que es cobren, com Barcelona o Madrid», va explicar.

Reduir «la magnitud i l'opacitat» dels subsidis que reben alguns aeroports és un altre dels objectius d'aplicar un nou model. El catedràtic afirmà que no sempre són els aeroports poc rendibles els que reben més ajuts per compensar aquesta situació i remarcà les grans diferències entre inversió i trànsit aeri.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.