Antoni Pérez Ramos valora positivament el seu pas pel tribunal
eclesiàstic. Pensa que ha actuat amb consciència i humanitat.
"Què vos han aportat tants d'anys de ser el vicari judicial de
les Balears?
"L'experiència com a jutge d'aquest tribunal eclesiàstic, que
bàsicament du temes matrimonials, m'ha fet més humà al llarg
d'aquests anys. Quan en faig un repàs, trob que molt poques vegades
he dictat sentències en contra de la nul·litat matrimonial. Crec
que això demostra una actitud comprensiva, la majoria de les
vegades. Veus uns drames molts grans, uns sofriments forts i això
et fa més comprensiu. A mi m'agradava fonamentar molt bé les
sentències i fins i tot en algun cas en què he rebutjat la nu·litat
alguna persona afectada ha trobat que havia tingut una actitud
comprensiva i analitzat l'assumpte amb interès.
"Aquest tribunal just du causes matrimonials?
"Bàsicament sí, separacions i anul·lacions, molt poques vegades
intervé en altres causes o litigis per qüestió de drets que puguin
presentar, per exemple, capellans. La nostra especialitat és el
dret matrimonial i pens que d'això sí que en sabem.
"Quina és la causa més corrent de les anul·lacions
matrimomials?
"La més comuna és la manca de consentiment, el fet de no ser
conscient del que significa el matrimoni, del compromís que
s'adquireix. El matrimoni no és un acte purament social. Suposa
moltes més coses i el que trobam, a vegades, és aquesta manca
d'informació. No hi ha un consentiment informat.
"La llei del divorci de 1980 vos va llevar feina. Com va
esser acceptada per l'Església?
"La llei del divorci va fer baixar els casos d'anul·lacions
matrimonials i va ser mal acceptada per l'Església espanyola. No
obstant això, el Govern, en els acords amb la Santa Seu de 1979,
decidí que les nul·litats tinguessin efectes civils, cosa que es va
mantenir amb la llei del divorci de 1980 i encara està vigent.
"També fou mal acceptada pel cardenal Tarancón, que tenia
fama de progressista?
"Tarancón, que era el president de la Conferència Episcopal, acabà
adoptant una posició d'acceptar la llei.
"Vós començàreu a exercir de canonista a finals dels anys
cinquanta, com ha anat evolucionant l'Església?
"L'Església de finals dels anys cinquanta necessitava una
renovació. I el papa Joan XXIII va tenir una gran inspiració que va
ser convocar el Concili Vaticà II. No s'havia fet cap concili des
de Westfàlia. Aquí l'Església va tenir el seu quart d'hora de
bogeria positiva. I va representar una gran renovació. Abans
d'elegir l'actual papa, Benet XVI, el cardenal de Milà, Martini, va
fer una reflexió sobre si seria convenient convocar un altre
concili per una posada al dia del pensament eclesiàstic.
"Martini no va sortir papa.
"Hauria pogut ser papa, però ell mateix va dir que era massa gran.
Tanmateix, Benet XVI té quasi vuitanta anys. Pens que en l'elecció
d'aquest papa va pesar molt la cúria romana. L'anterior papa, Joan
Pau II, es va dedicar a fer una gran tasca d'evangelització, amb
molts de viatges, i pens que tal vegada va deixar fer massa al
govern de l'Església, a la cúria, que no és en si l'Església.
"Benet XVI sembla que té posades moltes esperances en
l'Església europea i sud-americana.
"Està clar que a Sud-amèrica, especialment al Brasil, hi ha una
gran presència de l'Església catòlica. La situació no és tan bona a
tot Amèrica, on hi ha sectes animistes. I, efectivament, a Europa
és on pensa el papa actual que s'ha d'ancorar el catolicisme, on ha
de tenir un dels seus punts forts. De fet va agafar el nom de Benet
en memòria de Benet XV, a qui va tocar viure moments terribles a
Europa, amb la guerra de 1914-1918. Benet XVI té una preocupació
per mantenir el catolocisme a Europa.
"Què pensau de Benet XVI?
"Està clar que és un gran teòleg i m'agrada especialment quan
improvisa les seves argumentacions. El seu llibre sobre Jesús és
d'una gran profundidat, però a la vegada molt intel·ligible.
"Heu conegut Benet XVI?
"Jo vaig estudiar a Roma, i no a Alemanya, per tant no he conegut
Benet XVI, però conec el seu pensament.
"Com passà d'estar amb els teòlegs renovadors i conciliars a
actituds més conservadores?
"Possiblement, va pensar que el Concili Vaticà II obria massa les
portes de la renovació. També va ser el responsable del tribunal
per a la doctrina de la fe i això el va enfrontar amb alguns
teòlegs que eren fins i tot amics seus. Però està clar que si et
fan president del que era el Sant Ofici, has de fer el teu
paper.
"Està molpreocupat, el papa, pel relativisme
moral?
"Hi ha un relativisme i també un materialisme però, malgrat això,
no pens que les coses estiguin en situació de catàstrofe.
"La raó i la fe són contradictòries?
"No, al contrari, es complementen. Els clàssics afirmaven que la
intel·ligència cerca la fe. I la fe cerca l'enteniment. El mateix
que ens ha donat la fe ens ha donat la intel·ligència. Això no vol
dir que no hi hagi dubtes. Si es llegeixen alguns místics com
Teresa de Jesús, arribam a la conclusió que tenia dubtes. Si no hi
hagués la possibilitat del dubte, la fe ja no seria fe. La fe és un
fiar-te d'un altre i és a l'altra vida on veurem cara a cara les
coses. El que importa, a la fi, és el missatge evangèlic.