Llorenç Comajoan (Colldetenes, Osona, 1969) és sociolingüista i professor de llengua a la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat de Vic. La setmana passada participà en les Jornades d'Immersió Lingüístiques a l'Ensenyament que tingueren lloc a la UIB.
"Quin trobau que ha de ser el paper dels sociolingüistes en
la societat?
"Hi ha sociolingüistes que es limiten a fer la seva feina, que és
estudiar de quina manera incideix la societat en l'ús de la
llengua. N'hi ha d'altres, però, que també volen incidir socialment
i porten a terme una tasca per difondre les seves tesis que neguen,
per exemple, aquella teoria espanyolista que diu que el castellà es
va estendre per Catalunya, des de temps immemorials perquè als
catalans els era útil.
"Com és que hi ha tanta gent que opina sobre llengua?
"La llengua és com el sexe. Tothom la practica i la senten com una
cosa molt seva. Això fa que molta gent, que no n'és especialita, se
senti capacitada per dir-hi la seva. De poc ençà hi ha una sèrie
d'historiadors espanyols que es dediquen a propagar per la premsa
les seves opinions sobre qüestions de llengua. Ells, potser que
d'història en sàpiguen molt, però de lingüística, no.
"Què s'ha de fer per prestigiar socialment la
llengua?
"Aquesta és la tasca dels departaments de política lingüística,
dissenyar accions que donin prestigi a les llengües que es troben
en situacions de diglòssia. De vegades sembla que els únics que fan
polítiques lingüístiques són els parlants de llengües minoritàries,
com el català. Però això no és veritat. El que succeeix és que les
llengües fortes tenen una gran maquinària propagandística, com el
cinema i la majoria de mitjans de comunicació, que difonen, sempre
seguit, el prestigi social que té el fet de parlar aquesta
llengua.
"El govern de la Generalitat, com el d'aquí, també té un
projecte d'ensenyament trilingüe.
"Els polítics són molt vius. Saben que no hi haurà cap pare que
s'oposi a l'ensenyament de l'anglès. Això, però, va en detriment de
les hores de català. Tanmateix està demostrat que les hores que es
fan a l'escola de qualsevol de les llengües que s'hi ensenyen són
insuficients per aprendre-les correctament. L'aprenentage escolar
ha d'anar acompanyat d'una necessitat social. Si volen fomentar
l'anglès, que no doblin les pel·lícules i les passin en versió
original.