Òscar Mayol Mundó es va convertir dijous en el nou president del Ferrocarril de Sóller, una centenària empresa que l'any 2002 inicià una nova direcció i posà en marxa una nova experiència de conjunció entre tren, art i cultura. Mayol, de 42 anys, és germà del fins ara president, Javier Mayol, que morí el passat dia 22 en un accident de moto.
"Què ha suposat per a vós aquesta elecció?
"Tot i que des de l'any 2002 he format part del consell
d'administració mai no m'esperava haver d'assumir-ne la presidència
en unes circumstàncies tan especialment tristes per a mi. Tot i
això, sé que el meu germà estaria molt content de conèixer la
notícia.
"Quins són els primers reptes que teníeu davant?
"Afortunadament, el Tren de Sóller, per funcionar, no necessita que
el president faci gaire cosa. Funciona quasi tot sol gràcies a la
tasca diària dels seus treballadors. La meva feina i la dels meus
companys del consell és aportar-hi la nostra experiència com a
empresaris.
"Hi haurà, així, continuïtat en els projectes
iniciats?
"Sense cap dubte. Un dels projectes és la finalització de Can
Prunera, per convertir-lo, juntament amb la fundació Tren de l'Art,
en un referent cultural de l'Illa. Això atraurà molta més gent cap
a Sóller. Pel que fa al tren, continuarem la renovació dels 30 km
de vies entre Sóller i Palma. Enguany, se'n renovaran cinc
quilòmetres més. La via del tramvia, ja l'hem feta nova.
"El tren ha incorporat recentment noves tecnologies. Perdrà
el seu caràcter?
"Són millores molt importants per a la seguretat, però que el
viatger no veu: continua anant en un hermós tren de principi del
segle XX. Recentment, hem incorporat un sistema de sincronització
electrònica als tramvies que els fa molt més segurs i efectius. La
inversió ha estat d'un milió d'euros.
"El tren i el tramvia transporten molts turistes cada any. És
l'empresa un atractiu per a inversors de fora?
"Atractiu ho
és. Però si el que vol saber és si el tren deixarà de ser solleric,
crec que no. El capital és local, pràcticament tot el poble hi té
accions. El consell d'administració en controla el 40%. El poble el
sent com a seu i aquesta part s'ha de mantenir.
"Tindrà continuïtat el Tren de l'Art?
"Ha estat una
experiència molt engrescadora i, òbviament, continuarem endavant.
Ens han felicitat de tot Europa i ha tingut un gran ressò. A quina
estació de tot el món es poden veure obres de Miró i de
Picasso?
"Alguns cops s'ha dit que el Tren de Sóller és car...
"El que veiem és que de cada vegada transporta més viatgers que
adquireixen el bitllet a la taquilla per compte seu. I estan
encantats del viatge! Per altra banda, als residents, els pot
sortir molt barat i als sollerics, pràcticament gratuït.