Transmet aquella sensibilitat cap al món educatiu que molts pares i professors trobaven a faltar, però ella ha promès que els escoltarà. Fa molts anys que Isabel González (Sant Sebastià, 1960) es belluga en aquest món. Ara ho fa com a acabada d'estrenar regidora d'Educació de l'Ajuntament, però abans ho feia com a docent i com a presidenta de l'associació de veïns de ses Veles. Hem parlat de manteniment de centres com a espais purament físics. Tanmateix, sincerament, s'ha esplaiat més en la concepció humana que té d'entendre l'educació, el que de veres importa.
"«Convertirem Palma en una ciutat educadora». Aquest va ser
un dels compromisos del vostre partit, però a què us
referíeu?
"Per exemple, un dels nostres objectius és que
els centres estiguin oberts els horabaixes i donin un servei de
suport als pares i a les famílies treballadores. Hi ha d'haver una
oferta educativa alternativa i complementària que estigui
planificada i dirigida a les necessitats que tenen els ciutadans,
els pares, els barris. Es tracta de fer una política educativa
dirigida als barris. Això és que els col·legis estiguin integrats a
la vida de la zona, que hi participin i que serveixin com a centres
de referència.
"Aquest curs hi ha hagut problemes de manteniments a escoles.
Govern i Ajuntament no tenien molt clares les competències. I
vostès?
"El que tenim clar és que s'han d'optimitzar els
recursos. Per això treballarem de manera coordinada amb la
Conselleria. Aquest és un dels punts que es pot millorar del
sistema. S'han d'establir canals de comunicació amb la comunitat
educativa i que els pares estiguin satisfets amb les
infraestructures.
"Però, com us heu trobat els centres?
" Aquest mes tindrem el mapa actualitzat i planificarem depenent de
les necessitats. Palma ha crescut i de manera molt poc calculada.
Haurem d'actualitzar l'oferta educativa a la demanda actual. El
mantenimient dels centres de primària tenen problemes puntuals.
Necessiten treballs d'actualització, alguns tenen la xarxa
elèctrica obsoleta, humitats. Són tasques del dia a dia. Ens
comprometem a assumir el paper d'aquestes demandes...
"Una altra demanda és ampliar la xarxa d'escoletes municipals
i regular la normativa. Abordareu el tema?
"Aquesta és una
de les demandes més importants: les places de 0 a 3 anys. És un
compromís electoral i així ho farem, en duplicarem les places. Ara
hi ha 6 escoletes més la de Can Alonso, que obrirà pel setembre. El
nostre objectiu és crear-ne més. De fet, a la primera reunió de
coordinació que vam tenir amb la Conselleria aquesta setmana, el
germen del futur consorci, parlàrem de la necessitat d'actualitzar
la normativa que regula les obligacions i els requisits d'aquestes
instal·lacions.
"En aquest consorci es desplegarà la Llei de capitalitat.
Quines competències de més assumirà Palma?
"En aquests moments hem començat a revisar la llei i hi ha errors
d'omissió. Per exemple no inclou l'educació secundària obligatòria
i això ens posa en una situació que hem de revisar. En principi, la
Llei de capitalitat s'amplia a primària i a secundària i als
nivells d'ensenyament no obligatori, també assumim el manteniment,
la gestió..., entre altres competències.
"Hi haurà pressupost per garantir la gratuïtat dels llibres
de text?
"Del que es tracta és d'implantar un model sostenible, basat en
criteris educatius i consensuat amb les Ampa i els equips docents.
Anirà en la línia de reutilització i serà econòmic. El que no pot
ser és que cada any es gastin 3 milions 300 mil euros en
subvencions de llibres. És impossible aquest sistema, no hi ha
pressupost, no es pot assumir i, a més, és tirar doblers sense cap
tipus de control. Amb tot, a mitjan d'aquest mes farem públic el
model d'implantació.
"Els concertats també s'inclouen dins la gratuïtat?
"Jo apostaria perquè hi fossin tots, però primer hem de valorar si
hi ha pressupost.
"En la primera presa de contacte, com heu notat les relacions
amb la comunitat educativa?
"Eren inexistents. Hem trobat que hi ha molta necessitat que siguin
escoltats i que se'ls tingui en compte.