En sentir bufar el corn, les madones guaitaven pel portal. «Que
et queda gens d'alatxa?», li demanava alguna. I és que el peixater,
un temps, feia unes quantes parades al poble. A l'entrada, les més
matineres podien triar. Quan el venedor arribava a plaça, tot el
peix ja estava venut.
Els entesos deien que només les closques dels corns mascles
servien per fer-les sonar.
Ara, eLlibre blanc de la protecció d'espècies, publicat per la
Conselleria de Medi Ambient, qualifica aquesta espècie, el nom
científic de la qual és Charonia lampas lampas, de «vulnerable».
Això vol dir que el seu estat de conservació a les aigües que
envolten les Balears és fràgil, sense arribar al perill
d'extinció.
Es desconeix quina és la població d'aquest corn, que pot arribar
a fer 40 cm de llargària. El que és cert és que la població que
habita en aigües de Cabrera gaudeix de bona salut.
De fet, si es compara la població balear amb la d'altres indrets
-aquest corn s'estén per tota la Mediterrània i per una petita part
de l'Atlàntic, entre les Illes Canàries i el golf de Biscaia-, és
una de les més consolidades.
L'any 2002 Nereo, una ONG ambiental de Girona, dugué a terme un
projecte de reintroducció d'aquest mol·lusc en un tram de la costa
del Baix Empordà conegut com ses Negres -aquest article salat no és
un error, ja que molts de topònims catalans encara el conserven-, a
prop de la localitat de Begur. Els corns reintroduïts per Nereo
provenien, precisament, de les Balears.
L'amenaça principal és que, a causa de la seva grandària, el
corn era molt preuat com a element ornamental. En els anys
seixanta, era normal que se'n venguessin a les peixataries per
obtenir-ne la closca. El fet que es reprodueixin a poca
profundidat, provocà que les seves poblacions minvassin molt.
«Tocar corns»
Aquest deu ser el corn amb més implicacions socials i humanes. A
més de fer-lo servir per vendre el peix, antigament també el feia
sonar la madona de possessió per cridar, des de la clastra, el
jornalers a dinar.
Si, antigament, de nit se sentia bufar el corn ennmig de la
foscor de fora vila, i al cap de poc temps un altre corn li
responia i, tot seguit, se n'hi afegien d'altres era senyal que
aquells «sonadors» o «bufadors» pretenien ridiculitzar, o fer-ne
befa, un viudo vell d'aquella contrada que s'havia casat feia poc
amb una fadrina molt més jove que ell. Per tant, l'expressió «tocar
corns» -i així ho recull el diccionari Alcover Moll- s'usava en el
sentit de riure's d'algú per qüestions de maridatge.
El corn rugós, que és així com s'anomena a València, també ha
servit per cridar a la lluita. Fa un mes, es commemorà la batalla
d'Almansa. Aquesta lluita comportà, fa tres-cents anys, la
submissió de tots els valencians davant Felip V i una Nova Planta
per al Regne, amb la supressió dels furs. Els qui lluitaven contra
les tropes del monarca nou sonaven el corn per cridar a la
rebel·lió. Hi ha qui diu: «Amb el rugit del caragol els maulets
cridaven a la insurrecció a l'Horta de València. Per posseir-ne un,
perderen la vida molts de valencians durant la repressió del
general D'Asfeld».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.