Reunió al Consolat el dissabte horabaixa

El president Matas i Eugenio Hidalgo es trobaren quaranta hores abans de l'operació Vora mar

TW
0

El president Jaume Matas; el secretari general del PP en Balear, José María Rodríguez, i l'encara batle d'Andratx, Eugenio Hidalgo, van mantenir una reunió a partir de les 18.30 hores del passat dissabte al Consolat de la Mar. Tots tres sabien que dilluns havia d'ocórrer «alguna cosa previsiblement important» i Rodríguez va insinuar a Hidalgo que havia de preparar la seva dimissió. Però l'encara batle d'Andratx els va assegurar que ho tenia tot controlat i que, en el pitjor dels casos, ell aniria com a imputat en uns assumptes relacionats amb petites infraccions urbanístiques. Encara així, el secretari general del PP a Balears va comunicar a Hidalgo que prepararia un escrit sobre la seva dimissió, a l'espera del que ocorregués dilluns. Acabada la reunió, Hidalgo va tornar a Andratx, i diumenge al matí, cosa inusual, va estar un temps indeterminat al seu despatx de l'Ajuntament.

Aquesta és, en síntesi, l'avantsala de com es van viure a les altes instàncies del Govern les hores precedents a l'inici de l'«operació Vora mar». Però n'hi ha més i, sens dubte, d'alguns dels detalls no hi ha confirmació oficial i en alguns hi ha versions oposades. Fa ara poc més de 20 dies Eugenio Hidalgo va ser advertit que estava sent investigat. El llavors batle d'Andratx pensava que es tractava d'infraccions urbanístiques «sense massa importància». Però, amb el transcurs dels dies les noves dades van ser més preocupants. Es va saber que s'havien desplaçat a l'Illa «sis o set agents de l'operació Malaya'», i això ho sabien no només polítics del PP. També, s'assegura que Joan Mesquida es va reunir fa un mes amb els màxims responsables de l'operatiu a Balears. En l'esmentada reunió els policies van comentar al director general que l'«operació Vora mar» estava ben encaminada, però van afegir que en els primers mesos del pròxim any estaven previstes operacions immobiliàries importants i que, les dates ideals per intervenir serien juny o juliol. Expliquen que Mesquida va decidir que s'havia de dur a terme l'operació entre finals d'octubre i principis de novembre, però d'altra banda el director general de la Guàrdia Civil i el Cos Nacional de Policia ha dit ara que ell es va assabentar només dos dies abans de l'operatiu.

En qualsevol cas, a mesura que s'apropava la data, Eugenio Hidalgo anava movent fitxes. Dimecres passat va sol·licitar una entrevista urgent amb el president. Jaume Matas no va poder atendre'l per motius d'agenda i, divendres, Hidalgo es va posar en contacte telefònic amb José María Rodríguez, que era a Menorca. Hidalgo volia parlar, necessitava parlar. Sabia fins i tot que estava sent seguit per guàrdies civils i la seva preocupació anava in crescendo, encara que ell intentava mantenir-se tranquil. Rodríguez i ell van quedar a veure l'endemà, dissabte, a les nou del matí a la cafeteria de l'Hotel Victòria, a Palma. El secretari general el va instar que li explicàs què és el que hi havia en tot aquest assumpte, i el batle li va assegurar que «són coses que tenc controlades, històries de l'oposició però no em poden portar grans problemes», donant a entendre que ell també els tenia a ells «agafats». Abans d'acabar la reunió Hidalgo va sol·licitar una reunió urgent amb el president, que Rodríguez va gestionar allà mateix, mitjançant una trucada.

La cita es va concretar el mateix horabaixa al Consolat de la Mar, 40 hores abans de l'inici de l'operació Vora mar. Dilluns, a primera hora del matí, Hidalgo era ja al seu despatx i José María Rodríguez romania a l'espera de notícies. Poques hores després l'Ajuntament d'Andratx «va ser pres» per guàrdies civils. Expliquen que quan va ser detingut, Hidalgo gairebé ni es va immutar, i que les pulsacions les tenia molt baixes. Afegeixen que l'única sorpresa va ser la presència massiva de guàrdies civils.