J.J.S. Palma
El Consell de Mallorca ha redactat, per a la seva aprovació en un ple de les pròximes setmanes, una ordenança reguladora de l'ús i conservació dels camins que són propietat de la institució insular.
El departament de Medi Ambient i Natura, que dirigeix Miquel Àngel Borràs, ha reaccionat així davant de la problemàtica d'ús i conservació dels camins públics, amb recents casos polèmics, com el des Fangar, a Manacor, i el del Camí Vell de Pollença, a Lluc. Aquests camins no pertanyen al Consell, però la intenció de la institució insular és que l'ordenança sigui traslladada posteriorment a les normatives municipals perquè una bona part dels camins públics de l'Illa quedi subjecte a una mateixa regulació. De fet, el departament de Medi Ambient i Natura ha mantingut durant aquest 2005 reunions amb diversos ajuntaments per dur endavant aquesta iniciativa.
L'objectiu fonamental de l'ordenança és ordenar i protegir els camins públics com a patrimoni natural. L'ús de camins públics -principalment a Tramuntana, però també a altres zones de Mallorcaper- en el senderisme s'ha convertit en els últims anys en una pràctica molt habitual, la qual cosa ha causat problemes de diferent caràcter provocats per una minoria incívica: massificació, escombraries, actes vandàlics, danys a ramats i pèrdua d'animals, acampades il·legals, fogueres amb un evident risc d'incendi, etc. Davant d'aquestes situacions, molts propietaris han optat per col·locar barreres i tancar els camins, encara que, des d'un punt de vista legal, no poden, almenys si es tracta d'un camí públic. També es donen casos de propietaris de finques que opten per tancar un camí públic sense un motiu aparent, simplement per preservar la seva intimitat, encara que la llei no ho permeti.
Davant d'aquest xoc d'interessos, el Consell ha creat una ordenança reguladora que englobarà, inicialment, els camins de la institució insular a les rutes senderistes de Pedra en Sec i Artà-Lluc, i aquelles vies conveniades amb entitats i particulars.
L'ordenança classificarà els camins en tres categories: aptes per a la circulació de vehicles amb motor, aptes per a bicicletes o tracció animal, i aptes per a ús exclusiu a peu. La tipificació d'infraccions preveu sancions de fins a 3.000 euros com a mesura de protecció.