Els comerços i els restaurants de les zones costaneres de Mallorca es queixen d'una davallada en les seves vendes, motivada tant pel creixent nombre d'hotels que ofereixen el tot inclòs com per l'escàs poder adquisitiu del turista que visita les Illes.
Des de l'Associació del Petit i Mitjà comerç (Pimeco), el seu secretari general, Àngel Pujol, demana accions que ajudin a pal·liar l'estacionalitat i que atreguin un tipus de turista amb més capacitat de despesa. En aquest sentit, creu que el millor client és aquell «no reglat», el que surt de la cotilla del touroperador, que lloga apartaments o residències, «crec que és el model de turisme que interessa a Mallorca», afirma.
Per Pujol, les xifres d'ocupació, sobretot en el cas dels hotels de tot inclòs, no tenen gens d'interès perquè són uns clients que només beneficien els hotelers. Pensa que hi hauria d'haver una reconversió, perquè les conseqüències del model turístic intensiu afecten molts sectors i ja s'està notant en diferents zones de Mallorca.
Fa uns dies, Pere Ferrer, president de Pimeco, declarà que la davallada en les vendes del petit i mitjà comerç al litoral es calculava en un 20 per cent.
Els protagonistes
Malgrat les diferents característiques de les zones turístiques de Mallorca, coincideixen tots que hi ha menys despesa i que no es percep l'augment de turistes.
A Alcúdia, els que menys han notat la baixada han estat aquells que tenen restaurants amb clientela espanyola o de més qualitat. En general, la resta, amb públic estranger, consideren que està sent una temporada difícil. «Els turistes estan amagats», diuen, i comenten que no es veuen els augments en les llistes d'arribades als aeroports. «Hi ha més establiments tancats», afirma Maria Gomila, propietària d'un restaurant i que creu que n'hi podria haver més abans d'acabar l'estiu.
A Can Picafort, el sector de la restauració és el més afectat. Paco Font, que regeix un comerç a la zona, veu que l'horabaixa es passegen molts turistes amb les polseres del tot inclòs i que mentre els hotels estan plens, els bars i restaurants es veuen «pràcticament buits». Afirma que els establiments no tanquen, però que des de fa un parell d'anys sempre hi ha cartells d'«Es traspassa».
A Magaluf és encara més preocupant. Catalina Amengual, que du des de fa trenta-tres anys un souvenir, explica que en ple mes d'agost «ningú no es creuria que feim dos euros de caixa un divendres!». La davallada de vendes per a ells ha estat «horrorosa», afirma preocupada. A més a més, Catalina no havia tancat mai a l'hivern però ho va haver de fer la temporada passada. Afegeix que és una opinió generalitzada que també estan vivint els proveïdors de begudes de la zona.
A Illetes la influència negativa del tot inclòs no ha estat tan important, però sí han notat una davallada de turistes alemanys. A l'Arenal, les botigues de souvenirs com la de Sebastià Salvà fan una valoració del mes d'agost positiva, però sí que assenyalen que és l'únic que els ajuda a remuntar els altres mesos, que són molt fluixos. Per Sebastià, els turistes que més gasten són italians, espanyols i portuguesos, la resta «només vénen a beure».