Representants polítics i empresarials han pogut comprovar al
llarg dels quatre dies de la fira turística de Londres que tot és
diferent i, alhora, molt verd encara. Els canvis vertiginosos que
ha experimentat la demanda (internet i les aerolínies de baix cost)
exigeixen «aprendre a vendre» el producte en un mercat de cada dia
més independent.
Però anem a pams. D'entrada, convé destacar el «gol per
l'escaire» que ens ficà Canàries en matèria de promoció turística a
la WTM.
Les «illes afortunades» es penjaren del coll de milers de
visitants, expositors i periodistes en una hàbil jugada de promoció
sense precedents. Així, els organitzadors repartiren juntament amb
les acreditacions una cinta verda -no sabem si molt o poc
sostenible- anunciant les Canàries.
Mentrestant, els promotors de First Sun Mallorca, la nova marca
corporativa de l'Associació Hotelera i de Serveis de Capdepera,
regalaven paraigües entre els visitants de l'estand de les Balears.
Si més no, una manera curiosa d'atreure l'atenció d'uns clients
potencials del «primer sol» a una de les principals zones
turístiques del Llevant de Mallorca.
Quant al capítol de les absències, aquestes són moltes i
destacades. Cap representant de les principals cadenes hoteleres
mallorquines -Sol Meliá, Barceló, Iberostar o Riu- no assistí ahir
al dia de les Balears a la World Travel Market. Molt probablement,
la seva actitud respongués a la poca confiança que inspira la
Targeta Verda del Govern, font de finançament que substitueix la
derogada ecotaxa i que, alhora, és el producte estrella de la
Fundació pel Desenvolupament Sostenible de les Balears.
En aquest sentit, s'ha de destacar el comentari més sentit a la
fira: «Where is the green card?». Ella va ser la gran absent en una
presentació descafeïnada i mancada de convenciment que va fer el
president del Govern davant d'un públic majoritàriament autòcton,
és a dir, mallorquí, menorquí, eivissenc i formenterer. Sort que a
l'estand veí, la Disney s'encarregà de posar «sentiment» a l'acte
amb les seves músiques.
Tot i això, la Federació Hotelera de Mallorca signarà aviat un
conveni de col·laboració i amb la fundació «verda» per promocionar
els seus productes.
D'altra banda, i en una mostra d'originalitat, el cap de
l'Executiu balear afirmà que l'objectiu del turisme ha de ser
«generar riquesa i llocs de feina, independentment del tipus de
model». I és que a l'hora de valorar l'evolució del turisme
residencial tot són opinions.
I mentre acusen el Govern de cedir a la pressió mediàtica en el
control del tot inclòs, els hotelers reclamen l'intervencionisme de
l'Administració per ordenar una oferta que «resta clients i
debilita la imatge de Balears com a destinació»; mentre que l'Estat
defensa el model perquè fomenta les inversions estrangeres i genera
turistes permanents.
Tanmateix, els nous llogaters de la Moncloa afirmen ara que el
model de sol i platja no està en crisi i que tan sols pateix una
suau desacceleració que es pot resoldre amb una dosi més forta de
promoció arreu del món.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.