cielo claro
  • Màx: 24°
  • Mín: 15°
15°

Tot és diferent i alhora molt verd encara

La World Travel Market manifesta les deficiències d'un mercat que necessita aprendre a vendre's

Representants polítics i empresarials han pogut comprovar al llarg dels quatre dies de la fira turística de Londres que tot és diferent i, alhora, molt verd encara. Els canvis vertiginosos que ha experimentat la demanda (internet i les aerolínies de baix cost) exigeixen «aprendre a vendre» el producte en un mercat de cada dia més independent.

Però anem a pams. D'entrada, convé destacar el «gol per l'escaire» que ens ficà Canàries en matèria de promoció turística a la WTM.

Les «illes afortunades» es penjaren del coll de milers de visitants, expositors i periodistes en una hàbil jugada de promoció sense precedents. Així, els organitzadors repartiren juntament amb les acreditacions una cinta verda -no sabem si molt o poc sostenible- anunciant les Canàries.

Mentrestant, els promotors de First Sun Mallorca, la nova marca corporativa de l'Associació Hotelera i de Serveis de Capdepera, regalaven paraigües entre els visitants de l'estand de les Balears. Si més no, una manera curiosa d'atreure l'atenció d'uns clients potencials del «primer sol» a una de les principals zones turístiques del Llevant de Mallorca.

Quant al capítol de les absències, aquestes són moltes i destacades. Cap representant de les principals cadenes hoteleres mallorquines -Sol Meliá, Barceló, Iberostar o Riu- no assistí ahir al dia de les Balears a la World Travel Market. Molt probablement, la seva actitud respongués a la poca confiança que inspira la Targeta Verda del Govern, font de finançament que substitueix la derogada ecotaxa i que, alhora, és el producte estrella de la Fundació pel Desenvolupament Sostenible de les Balears.

En aquest sentit, s'ha de destacar el comentari més sentit a la fira: «Where is the green card?». Ella va ser la gran absent en una presentació descafeïnada i mancada de convenciment que va fer el president del Govern davant d'un públic majoritàriament autòcton, és a dir, mallorquí, menorquí, eivissenc i formenterer. Sort que a l'estand veí, la Disney s'encarregà de posar «sentiment» a l'acte amb les seves músiques.

Tot i això, la Federació Hotelera de Mallorca signarà aviat un conveni de col·laboració i amb la fundació «verda» per promocionar els seus productes.

D'altra banda, i en una mostra d'originalitat, el cap de l'Executiu balear afirmà que l'objectiu del turisme ha de ser «generar riquesa i llocs de feina, independentment del tipus de model». I és que a l'hora de valorar l'evolució del turisme residencial tot són opinions.

I mentre acusen el Govern de cedir a la pressió mediàtica en el control del tot inclòs, els hotelers reclamen l'intervencionisme de l'Administració per ordenar una oferta que «resta clients i debilita la imatge de Balears com a destinació»; mentre que l'Estat defensa el model perquè fomenta les inversions estrangeres i genera turistes permanents.

Tanmateix, els nous llogaters de la Moncloa afirmen ara que el model de sol i platja no està en crisi i que tan sols pateix una suau desacceleració que es pot resoldre amb una dosi més forta de promoció arreu del món.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.