nubes dispersas
  • Màx: 26°
  • Mín: 20°
26°

El transport balear encén totes les llums d'alarma pel preu del gasoil

L'encariment fins un 20% fa perillar la viabilitat de moltes empreses

La situació s'ha fet insuportable. Les contínues pujades del preu del cru i, conseqüentment, del gasoil han encès totes les llums d'alarma del transport per carretera de les Balears. A més, en alguns casos, la supervivència d'algunes empreses es troba en perill i, en conjunt, el sector travessa un moment veritablement difícil. Cap empresari no nega que si es manté la tendència a l'alça del barril de petroli -al voltant dels 50 dòlars- tindrà conseqüències greus.

En aquest sentit, convé recordar que el gasoil començà l'any amb un preu d'uns 69,5 cèntims d'euro, mentre que aquest mes d'octubre ha registrat puntes de fins a 84,9 cèntims d'euro. Així, des de gener de 2004, l'increment del preu del gasoil d'automoció ha estat d'un 22%, fet que ha repercutit en un augment dels costs d'explotació per les empreses d'entre un 4,4% i un 6,6%, segons dades de la Federació Empresarial Balear de Transports (FEBT).

Precisament, aquest pròxim dimecres es reuneix a Palma la junta directiva del transport discrecional. Les empreses que donen servei al turisme són les que ho tenen més difícil a l'hora de repercutir aquests increments en els seus clients, «principalment per la inestabilitat de l'economia i, després, perquè els preus ja han estat pactats abans de l'inici de la temporada turística i no es revisaran fins a començaments de 2005», afirmà Salvador Servera, gerent de l'FEBT.

La 'difícil i delicada' situació del turisme a les Balears i una irregular evolució de la temporada turística ha repercutit negativament sobre el transport discrecional. Fins a mitjan mes d'agost, les previsions de l'FEBT apuntaven cap al fet que la temporada es tancaria amb una caiguda de clients del 12% i d'un 20% sobre la rendibilitat. A més, al voltant d'un 40% de la flota ha hagut de quedar a les cotxeres per la menor activitat, un 20% inferior a la de la temporada passada. Tot i això, l'evolució d'agost i setembre «ha donat un tomb a les previsions i, a hores d'ara, ens sentim més optimistes que al començament. Tot i això, pensam que en haver fet comptes empatarem respecte al 2003», matisà Servera.

Tanmateix, el gerent de l'FEBT demana que «davant la forta escalada de preus del petroli, les administracions públiques han de prendre mesures urgents per tal d'evitar la destrucció del teixit empresarial del sector a les Balears, com també la pèrdua global de competitivitat i de la qualitat dels seus serveis». En aquest sentit, convé recordar que el combustible representa entre el 20% i el 30% dels costs d'explotació de les empreses de transport per carretera i el seu «brutal» increment no pot ser lliurement repercutit als clients.

Les Balears tenen unes 100 empreses dedicades al transport per carretera, les quals agrupen un total de 2.318 vehicles. D'aquests, 425 es dediquen al transport urbà i regular, mentre que la resta se centra en el discrecional, escolar i turístic. De moment ningú no vol donar xifres, però algunes d'aquestes empreses no arribarà a final d'any.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.