Hotels, escoles i discoteques hauran de fer un pla d'emergències

Tenen un termini d'un any per complir amb aquesta nova normativa autonòmica

TW
0

Els hotels, les discoteques, els centres sanitaris i els escolars, entre d'altres, hauran de presentar a la direcció general d'Emergències un «pla d'autoprotecció», «confeccionat o signat per un tècnic competent» i «visat pel col·legi oficial corresponent o qualsevol de les entitats acreditades a tal efecte».

El decret estableix que els tècnics competents per a l'elaboració del pla d'autoprotecció seran: enginyers i enginyers tècnics, arquitectes i arquitectes tècnics, si estan inscrits en el registre corresponent de la Direcció General d'Emergències. A més també podran exercir aquesta funció «els tècnics de prevenció de riscs laborals, especialitat seguretat en el treball, inclosos en els serveis de prevenció degudament acreditats per l'autoritat laboral competent».

El Decret 8/2004 de 23 de gener estableix que aquests establiments poden originar «situacions d'emergència, de greu risc col·lectiu, de catàstrofe o de calamitat pública».

Tots els establiments de concurrència pública que hi hagi a les Illes Balears amb anterioritat a la publicació d'aquest Decret i que resultin afectats pel que estableix, en el termini màxim d'un any a partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret, han d'elaborar el seu pla d'autoprotecció i l'han de presentar a la conselleria competent en matèria d'emergències.

Per al desenvolupament del Decret esdevé peça clau la plaça de cap del Servei d'Ordenació d'Emergències, que recentment s'ha adjudicat en concurs el director general de l'àrea, Joan Pol.

Aquest, segons el decret, «després de cada inspecció conclosa amb excepcions o anomalies» «ha d'elaborar un informe en què han de figurar les mesures correctores adoptades per esmenar les deficiències detectades.

Així mateix, el cap d'Ordenació d'Emergències s'integra com a membre nat del Comitè Tècnic de Gestiò d'Emergències, el qual, entre d'altres funcions, «homologarà els plans d'autoprotecció de determinats centres o activitats quan per la seva especial rellevància el ple o algun dels comitès tècnics o considerin necessari».

De fet, les funcions naturals del cap de servei són «homologar els serveis en matèria d'emergències, equips i materials», a més de «dirigir l'execució tècnica en matèria d'ordenació i inspecció tècnica», «dur a terme l'estudi de la normativa relativa a la planificació en emergències» i «fer estudis tècnics específics».

L'adjudicació de les plaça de cap servei d'Ordenació d'Emergències ha donat lloc a una polèmica política, a més de la interposició d'una demanda del sindicat CCOO contra els requisits que es demanaven per optar-hi.

El sindicat i l'oposició socialista consideren que ens trobam davant «un vestit fet a mida». El conseller Antoni Diéguez ha demanat la compareixença en comissió parlamentària del conseller d'Interior, José María Rodríguez.