algo de nubes
  • Màx: 30°
  • Mín: 24°
27°

Consum obre més d'una dotzena d'expedients a comerços que no informen en les llengües oficials

Les propostes de sanció afecten sobretot articles europeus i asiàtics, i rètols que solen estar en anglès

El Govern ha iniciat ja enguany més d'una dotzena d'expedients sancionadors contra comerços que no compleixen la normativa vigent, que els obliga a donar la informació bàsica dels productes que venen i ofereixen i a tenir el llibre de reclamacions en almenys una de les llengües oficials de Balears. Segons la Conselleria de Salut i Consum, «durant l'any 2004 s'han començat a tramitar 12 expedients relatius a productes sense etiquetar en cap dels dos idiomes oficials de les Illes Balears». Tot i que encara no hi ha cap sanció imposada, aquests expedients poden finalitzar «sobreseguts o amb sanció». De fet, segons les fonts oficials consultades, «tots tenen proposta de resolució, amb sancions que anirien des dels 600 fins als 2.500 euros».

Tal com explicà la Conselleria, «els articles afectats són de diversa tipologia. Destaquen els de la Unió Europea i d'Àsia, normalment etiquetats en anglès. La normativa exigeix que, una vegada importats a les Illes Balears, sigui l'importador qui els etiqueti correctament. Un exemple en serien petits aparells electrònics i cedés. També es va sancionar un comerç dedicat a la venda d'articles nàutics».

El procediment de detecció d'aquests productes comença amb les inspeccions rutinàries que es duen a terme des de la Direcció General de Consum. Un pic localitzats, els inspectors passen la informació al departament de Sancions, que obre un expedient que pot acabar amb una multa.

Durant l'any passat, la Direcció General de Consum de la Conselleria va posar 15 sancions a establiments on es varen descobrir productes amb un etiquetatge que no incloïa cap dels idiomes oficials, ni el castellà ni el català. Les sancions totals suposaren un import de 7.900,76 euros. La de menor import va ser de 250 euros i la major, de 900 euros.

D'altra banda, durant el 2003 la Direcció General de Consum també va posar entorn d'una dotzena de sancions a establiments turístics de les Illes que no complien les exigències de l'idioma oficial en la retolació. Un dels casos es va localitzar en un bar de l'Arenal, que va rebre una sanció de 1.050 euros.

Pel que fa a aquest tipus d'actuacions, la Direcció General de Consum ha obert enguany un expedient a un bar de Calvià que no compleix la normativa en retolació. Segons informa la institució, «en aquest establiment ni tans sols no tenien el llibre de reclamacions en castellà o català». A més d'aquest expedient, n'hi ha altres d'oberts, tot i que la Conselleria no els ha pogut quantificar.

La normativa que protegeix els drets dels consumidors a ser informats en les llengües oficials obliga a etiquetar els productes per a la salut o la seguretat de les persones en castellà en cas que les dades no siguin «intel·ligibles» en català.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.