El Consell de Mallorca té previst aprovar el pla de carreteres en dues setmanes i donar llum verda a les autovies Inca-Manacor i Inca-sa Pobla i al segon cinturó de Palma, que han comportat una forta contestació social. En el període que queda fins a la sessió plenària de l'1 de desembre, la institució haurà de respondre a les més de 22.300 al·legacions presentades a la modificació del pla i no descarta acceptar-ne alguna si està ben fonamentada.
La presentació massiva de les al·legacions no aturarà el procés per autoritzar els grans projectes viaris pactats per PP i UM en el seu «acord de governabilitat» i els responsables del Consell portaran la proposta d'aprovació definitiva del pla a la propera sessió plenària de la institució insular, prevista per a l'1 de desembre. En aquell moment, el departament d'Obres Públiques ja haurà revisat les al·legacions i, segons fonts del Consell, es podrien acceptar les que estiguin suficientment raonades.
Cal tenir en compte que el pla no fixa encara els traçats concrets de les noves vies, sinó només les zones de reserva de terreny per a aquests traçats. En cada zona de reserva, molt més extensa de la que finalment ocuparà la via, el Consell podria modificar fins a un 30% l'espai en funció de les al·legacions acceptades.
Amb tot, fins que el Govern no hagi elaborat els projectes concrets per a cadascuna de les vies proposades, no es podrà saber realment quina serà la zona afectada pel traçat. Serà després quan es tornarà a obrir un període d'exposició pública i els afectats podran fer-hi noves al·legacions.
A les 22.300 al·legacions fr les plataformes contràries a l'autovia Inca-Manacor i al segon cinturó, s'hi han de sumar les que han formulat el Col·legi d'Enginyers de Camins i el d'Arquitectes. Ambdós col·lectius han criticat la suposada irregularitat del procediment seguit perquè consideren que no es tracta d'una modificació puntual, sinó d'un canvi profund en la planificació viària.
Enginyers i arquitectes consideren que no s'han avaluat les conseqüències territorials de la modificació i defensen que aquesta hauria de ser posterior a l'aprovació del pla territorial i paral·lela al pla sectorial de transports. També denuncien que la modificació proposada pel Consell és precipitada i improvisada.